Een vooruitblik op de Oscars van 2016
Wie de prognoses of gespecialiseerde websites een beetje volgt, werd geenszins verrast door de Oscarnominaties. Dat The Revenant op heel wat waardering van de Academy kon rekenen, was al lang duidelijk. Het overlevingsdrama kreeg 12 nominaties. Dat Mad Max: Fury Road op zóveel bijval kon rekenen – 10 nominaties – was eerder verrassend. Het ontbreken van Carol in de twee voornaamste categorieën – Beste Film en Beste Regie – toont dan weer dat de Academy in se preuts blijft en zich belachelijk maakt door zo’n grootse prent haast volkomen te negeren. Kutfilm overloopt graag semi-deskundig de voornaamste nominaties:
BESTE FILM
Als je de genomineerden voor Beste Film bekijkt, merk je dat er weinig plaats was voor buitenlandse kleppers of bescheiden, onafhankelijke producties. Naast het Brits-Ierse romantische drama Brooklyn en het kleinschalige Room, treffen we zes grote studioproducties aan, waaronder maar liefst drie blockbusters: Mad Max, The Martian en The Revenant. Bridge of Spies, The Big Short en Spotlight vullen het rijtje aan. Echt voor de hand liggende Oscarkandidaten als Sicario, Inside Out, Carol, The Danish Girl, Joy, Steve Jobs, Youth en Black Mass werden blijkbaar niet waardig genoeg gezien. Er waren immers nog twee plaatsen over op het lijstje. Daar hadden Carol en natuurlijk The Hateful Eight zeker een plaats verdiend.
BESTE REGIE
Op het regisseurslijstje ontbreekt voor de zoveelste keer Todd Haynes. De cineast leverde eerder al enkele steengoede films af en weet met Carol enorm indruk te maken, maar wordt daar dus niet voor beloond. Ook Quentin Tarantino (The Hateful Eight), Steven Spielberg (Bridge of Spies) en Ridley Scott (The Martian) werden bizar genoeg genegeerd. De drie heren toonden zich nochtans alle drie in topform.
Dat is vooral een beetje zuur als je ene Adam McKay onder de genomineerden aantreft. Met The Big Short heeft die weliswaar een heel degelijke film afgeleverd en daarbij zou eerder werk niet in rekening moeten gebracht worden, maar die kerel was wel verantwoordelijk voor Will Ferrell-ongein als The Other Guys, Step Brothers en Anchorman. De minder bekende Tom McCarthy debuteerde in 2003 aardig met The Station Agent maar maakte ook het Adam Sandler-onding The Cobbler. Gelukkig toont hij zich met het journalistendrama Spotlight in betere doen.
Lenny Abrahamson maakte al indruk met het degelijke What Richard Did en het heerlijke aparte Frank. Nu werkt de man zich in de kijker met het fascinerende drama Room, over een jonge vrouw die haar zoontje opvoedt in gevangenschap.
Wie had een jaar geleden kunnen voorspellen dat George Miller zo’n comeback zou maken en een actiefilm op Oscarniveau zou weten te brengen? De man heeft lang niet de carrière van zijn generatiegenoten en weet op zijn 70e pas zijn eerste nominatie als regisseur in de wacht te slepen voor zijn geesteskind Mad Max.
Gedoodverfde winnaar en eigenlijk ook de enige echte filmmaker van formaat in het lijstje is Alejandro González Iñárritu, die vorig jaar pas won met Birdman en nu opnieuw een film aflevert om van achterover te slaan, The Revenant.
In de acteurscategorieën valt meteen op hoeveel grote namen er opduiken. Gewoonlijk worden doorwinterde acteurs, oude gloriën en eerder bekroonde filmsterren gecombineerd met weinig bekende namen, complete nieuwkomers of van die beroemdheden die toevallig eens aan een prestigieuze rol geraakt zijn. Maar dit jaar zien we haast enkel grote namen en talentrijke acteurs die de nominatie ook echt verdienen. Als je weet dat 12 van de genomineerden samen al 29 Oscarnominaties op hun naam staan hebben en velen al met elkaar het witte doek deelden, kun je dit jaar pas echt van een Hollywoodfeestje spreken. Inteelt haast. Acht acteurs worden voor het eerst genomineerd en voor enkelen was dat ook hoog tijd.
Beste Acteur
We kunnen er niet om heen, dit wordt het jaar van Leonardo DiCaprio. En waarom ook niet? Eén van de allerbeste acteurs van zijn generatie, die keer op keer indruk maakt in geweldige films, en dit al 20 jaar lang, verdient die Oscar nu wel, na drie eerdere nominaties. Waar The Wolf of Wall Street niet voor kon zorgen, zal The Revenant nu hoogst waarschijnlijk slagen: DiCaprio laten triomferen met Oscargoud in de handen.
En dat Eddie Redmayne het dit jaar niet aandurft het feestje te verstoren! De weliswaar getalenteerde jonge Brit pakte vorig jaar de Oscar af van Michael Keaton (Birdman) met een stukje overacting in een middelmatige film. Dat doet hij nu weer: The Danish Girl is een stukje geforceerde tragiek waarin Redmayne als één van de eerste transgenders weliswaar de show steelt maar ook alle subtiliteit over boord gooit. Twee keer na elkaar winnen, zou trouwens wat te gek zijn voor zo’n snotneus en al helemaal in een jaar waarin hij ook rotslecht was in Jupiter Ascending.
Matt Damon wist met The Martian een periode van zwak presterende films goed te maken. DiCaprio’s antagonist uit The Departed was heel verdienstelijk in het science-fictiondrama en blijft ook één van die intense acteurs die weinig teleurstellen. Dit is trouwens nog maar zijn derde Oscarnominatie.
Michael Fassbender is nog zo’n toptalent die de ene na de andere formidabele vertolking neerzet. De rol van Steve Jobs in de gelijknamige film toont hem opnieuw van zijn sterkste kant, met een terechte nominatie als gevolg – nog maar zijn 2e overigens, na 12 Years a Slave. De film zelf flopte helaas en werd ook niet de prijzenpakker die verwacht werd. De hoofdrol zou overigens eerst door Christian Bale gespeeld worden.
Dat vijfde plaatsje had heel misschien naar Johnny Depp kunnen gaan (Depp, Damon en DiCaprio die elkaar beconcurreren, we hadden het wel willen zien), maar Black Mass bleek tegen te vallen en de vertolking weinig subtiel. Michael Caine was sterk in Youth en kan eigenlijk niet genoeg gewaardeerd worden. Maar het is Bryan Cranston geworden. U kent hem ondanks bijna 40 verschijningen op het grote scherm vooral als Walter White uit Breaking Bad. De nominatie is hem gegund, al doet hij in het middelmatige Trumbo eigenlijk weinig bijzonders.
Beste Actrice
Het is niet verwonderlijk dat een immens getalenteerde actrice als Cate Blanchett amper twee jaar na Blue Jasmine alweer voor een topvertolking genomineerd wordt. Haar rol als het titelpersonage in het liefdesdrama Carol was fenomenaal. Toch is een derde Oscar voor de Australische ster wellicht niet voor dit jaar.
De minder bekende Brie Larson heeft nog niet veel potten gebroken maar wist voor haar krachtige vertolking in het drama Room al talloze prijzen in de wacht te slepen. U kent de innemende actrice misschien van kleine rolletjes in Don Jon, 21 Jump Street of The Spectacular Now, maar toen ze in 2013 de rode loper van het Film Fest Gent betrad, keek geen kat naar haar om. Intussen schitterde ze in het bij ons niet verdeelde Short Term 12 en het rechtstreeks op dvd uitgebrachte The Gambler, maar zij maakt nu wel de grootste kans op die Oscar.
Toch mogen we Jennifer Lawrence niet onderschatten. De nog altijd maar 25-jarige megaster is een haast ongezien parcours aan het afleggen. De nominatie voor Joy is haar vierde op vijf jaar tijd! Dan hebben we het dus over een Meryl Streep-loopbaan! Lawrence mag daarvoor vooral David O. Russell dankbaar zijn, want drie van de vier vertolkingen waarvoor ze genomineerd werd, zette ze in een film van hem neer. In Joy komt ze sterk uit de hoek en gezien haar populariteit zou ze Larson aldus een hak kunnen zetten.
Saoirse Ronan is nog zo’n jong en blond toptalent. De nu 21-jarige Ierse werd op haar 13e al genomineerd voor Atonement en kent u intussen uit de actieprent Hanna, het geweldige The Grand Budapest Hotel en Ryan Gosling’s Lost River. In Brooklyn mag ze het laken helemaal naar zich toe trekken en dat doet ze met verve.
Opluchting in cinefiele middens dat die vijfde plaats op het lijstje dan toch naar Charlotte Rampling gaat. De intussen 69-jarige grande dame is ondanks haar indrukwekkende staat van dienst en haar ontegensprekelijke charme en présence nog nooit eerder in aanmerking gekomen voor een Oscar en wordt nu eindelijk gewaardeerd, voor haar immens sterke vertolking in het relatiedrama 45 Years.
Beste Acteur in een bijrol
Een categorie met veel gegadigden dit jaar. Idris Elba was in de running voor zijn bekroonde rol in Beasts of No Nation en ook de naam van Paul Dano viel nu en dan, die Brian Wilson speelde in de biopic Love & Mercy. Michael Keaton, die vorig jaar een geweldige comeback maakte en daarvoor genomineerd werd, had er opnieuw kunnen bij zijn, voor Spotlight. Maar het is zijn tegenspeler Mark Ruffalo die in aanmerking komt. Een meer dan degelijke acteur, voor wie dit de derde nominatie is. De vorige dateert zelfs nog maar van vorig jaar, voor Foxcatcher.
Mark Rylance vermeldden we al in onze Nieuwe Namen. De Britse theateracteur is duidelijk van plan ook in de filmwereld zijn sporen na te laten en maakte indruk met zijn bijrol in Bridge of Spies. Zijn nominatie leek het langst vooraf vast te liggen.
Christian Bale is aan zijn derde Oscarnominatie toe. De vaak verrassende, altijd intense acteur laat zich in The Big Short van een weinig appetijtelijke kant zien, maar ijdelheid is hem altijd al vreemd geweest. Zoals hij het als Batman mocht opnemen tegen Bane, mag hij nu om die Oscar vechten met Tom Hardy. Het was een kwestie van tijd voor deze sterke acteur genomineerd zou worden. In The Revenant neemt hij het op tegen DiCaprio, met wie hij ook al te zien was in Inception.
Sylvester Stallone mag zich de vreemde eend in de bijt noemen. Samen met Charlotte Rampling de oudste genomineerde – 69 dus – maar wel een acteur van een heel wat lager kaliber. Het bijzondere aan zijn nominatie voor de boksfilm Creed is dat hij daarin de rol van Rocky speelt, waarvoor hij in 1976 ook al genomineerd werd! (En dat was overigens ook zijn enige eerdere nominatie want hoe je het ook bekijkt, Stallone zet doorgaans beroerde vertolkingen neer). De anekdotiek daarrond – een acteur die twee keer als hetzelfde personage genomineerd wordt, maar met 40 jaar tussen! – bezorgt Stallone zoveel sympathie dat hij die Oscar wel eens zou kunnen winnen.
Beste Actrice in een Bijrol
Wie met deze prijs gaat lopen, is momenteel het minst te voorspellen. Als Kate Winslet wint – net als Cate Blanchett aan haar 7e nominatie toe, voor haar rol in Steve Jobs – zien we haar met graagte na de ceremonie plaatsnemen op het perspodium naast DiCaprio. Het Titanickoppel herenigd.
Maar we onderschatten Alicia Vikander niet. De Zweedse schone, die we in 2009 al opmerkten in Pure, zou u intussen moeten kennen uit A Royal Affair, The Fifth Estate, Testament of Youth, The Man from U.N.C.L.E en natuurlijk Ex Machina, een film waarin ze fantastisch was en waarvoor ze eveneens had genomineerd kunnen worden. In The Danish Girl speelt ze eigenlijk de vrouwelijke hoofdrol maar uit vrees voor de concurrentie, liet men haar in deze categorie deelnemen. Deze Oscarvriendelijke rol zou haar wel eens kunnen laten winnen, hoewel het niet haar beste werk is.
Rooney Mara heeft dezelfde truc moeten gebruiken. In Carol is haar rol haast even groot als die van Blanchett, maar men wilde de twee elkaar niet laten beconcurreren en Mara werd naar de bijrollen doorgeschoven. Het is na The Girl with the Dragon Tattoo haar tweede Oscarnominatie en gezien haar steevast prima werk zal het niet haar laatste zijn. Mara komt dit jaar overigens ook in aanmerking voor de Razzie voor slechtste actrice in de miskleun Pan.
Rachel McAdams vult al jaren de plaatsjes op naast sterke mannen in vooral middelmatige films maar het toeval wil dat dat nu eens in een film met Oscarpotentieel gebeurt – Spotlight. McAdams is zelden echt goed, al stelt ze ook nooit teleur, maar deze nominatie is een wel erg grote eer voor haar. Winst is uitgesloten en dat vinden we niet erg.
Wat zijn we dolenthousiast ten slotte over die nominatie voor Jennifer Jason Leigh. Al vele jaren lang ondergewaardeerd en een groot talent dat steevast opdook in lijstjes van goede acteurs die maar niet aan een Oscarnominatie raakten, die nu eindelijk eens een kans maakt op die trofee. In The Hateful Eight was ze echt geweldig, maar die nominatie krijgt ze wat ons betreft met terugwerkende kracht ook voor Dolores Claiborne, Mrs Parker & The Vicious Circle, Margot at the Wedding, Rush en zelfs Fast Times at Ridgmont High.
De Oscars worden uitgereikt op zondag 28 februari.