Waarom Wettelen
Genre: Tragikomedie
| Duur: 1u45 | 2024 | Release: 23 Oktober 2024 | Land: België | Regie: Dimitri Verhulst | Cast: Peter Van den Begin, Hilde Heijnen, Tine Roggeman, Dominique Van Malder, Tom Vermeir, Cami Moonen, Emiel Vandenberghe, Marijke Pinoy, Bert Haelvoet, Amara Reta
Nadat al drie van zijn romans verfilmd werden en hij in 2019 ook debuteerde als acteur (in Sinner), waagt Dimitri Verhulst zich nu aan het regisseren, met productiehuis Czar van Koen Mortier als ruggensteun. Waarom Wettelen is in de eerste plaats een interessant curiosum geworden.
De begrafenis van Christine wordt onderbroken. Een notarisklerk meldt dat de overledene in Wettelen wil begraven worden. Niemand weet precies waar dat is, maar de begrafenisstoet zet zich in gang voor een bijzonder odyssee.
Dit ietwat curieuze gegeven doet qua toon al snel denken aan het absurdistische The Barefoot Emperor en het bevreemdende universum van Alex Van Warmerdam (wiens broer en neef als producer op de aftiteling staan). Het avontuur van de familie is niet in de realiteit geaard en nergens logisch maar laat zich wel met veel plezier bekijken. De verteltoon doet zeker ook denken aan heel wat Scandinavische komedies.
Jammer genoeg ontbreekt er een echt dramatisch fundament en komen de dialogen nooit echt los van het papier. Lang niet alle acteurs komen weg met de vergezochte teksten en niet alle leden van de prima cast zijn even sterk geregisseerd. Mogelijk valt een niet-Nederlandstalige kijker hier minder over. De humor is dan soms ook nog eens van laag niveau.
Los van dit wel erg cruciale zwakke punt, oogt Waarom Wettelen wel bekoorlijk. De beeldcomposities zijn om van te smullen, de muziek is sfeervol en de fotografie erg sterk - stond Mortier zelf nog naast DOP Menno Mans? Sommige scènes blijven ook qua beleving bij - zoals de tettendans!
Deze verrassende odyssee oogt bekoorlijk maar de regie kent zijn zwaktes.
Een bijzondere vermelding voor de locaties. De stoet beweegt zich eerst voort langs zomerse Vlaamse landwegjes om in steeds minder voor de hand liggende decors te belanden. Tegen de afloop lijken we in een heerlijk inventief weergegeven buitenland te zitten.
Deze Vlaamse productie zal lang niet iedereen bekoren en de film balanceert bij momenten ook op het randje van het ridicule. Maar Verhulst en zijn team pogen toch creatief en verrassend uit de hoek te komen en dat valt enorm te appreciëren. Ook al gaven we niet bijzonder veel om de relaties tussen de weinig interessante personages, de reis blijkt finaal best aangenaam kijkvoer te zijn. Die twee sterren staan immers nog altijd voor 'best ok!, al had twee en een half passender geweest.
Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de