The 6th Day
Genre: SF/Actie
| Duur: 1u18 | Release: 20 December 2000 | Land: | Regie: Roger Spottiswoode | Cast: Arnold Schwarzenegger, Tony Goldwyn, Robert Duvall, Michael Rapaport, Michael Rooker, Sarah Wynter, Wendy Crewson
Wat zijn de maatschappelijke consequenties van menselijk klonen? Een bijzonder interessante en vooral steeds actueler wordende vraag die verwerkt in een film, aanleiding zou kunnen geven tot 2 uur intelligent en confronterend cinemavertier. Laat echter al uw hoop betreffende een DNA-variant van 'Blade Runner' (waarin het ging om replica's, menselijke robots) of andere 'Futureworlds' varen. Regisseur Roger
Spottiswoode ('Tomorrow Never Dies', 'Deadly Pursuit') wendt het prangende gegeven enkel aan om alle actieregisters (opnieuw) open te trekken voor het zoveelste Schwarzenegger vehikel.
Spierbundel Arnie aan het begin van de film in bed, liefdevol omhelsd door zijn vrouw en dochtertje, romantische woordjes prevelend, geef toe dat er overtuigender taferelen bestaan. Hij is dan ook eerder lachwekkend als huisvader en helicopterpiloot Adam Gibson die zich, de wenkbrauwen fronsend, loopt af te vragen of hij het stervende hondje van zijn dochter nu al dan niet zal laten klonen. Zal het 'hernieuwde' hondje haar niet aanvallen? Hij krijgt andere problemen om zich druk over te maken wanneer hij ontdekt dat hij zélf gekloond werd en dat de kloon nu zijn huis en gezin heeft overgenomen.
Vastbesloten terug te eisen waar hij recht op heeft - zijn leven - begint Gibson een verbeten gevecht tegen amorele wetenschappers...
Je zou op zijn minst verwachten dat de scenaristen heerlijk gebruik zouden maken van deze kloonsituaties om een lekker dubbelzinnig, waterdicht en vooral misleidend script mee op poten te zetten, maar wat we krijgen is voorgekauwde koek.
U moet weten dat Schwarzenegger deze film produceerde.
Meteen zag hij niet enkel zijn kans mooi om de film vol te proppen met een ongebreidelde aaneenrijging van ontsnappings- en achtervolgingsscènes en andere misplaatste troep, hij vond het dus blijkbaar ook nodig om zichzelf op een dubbelrol te trakteren. Als ironische commentaar op zijn vroeger werk ('Commando', 'Red Heat') zou dit misschien niet misstaan, maar niet in een pretentieuze actiefilm met filosofische ondertoon als 'The 6th Day'. De talrijke, doch zelden grappige gimmicks maken deze sci-fi thriller er alvast niet boeiender op.