Blitz

Genre: Drama | Duur: 1u56 | 2024 | Release: 1 Januari 2025 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Steve McQueen | Cast: Elliott Heffernan, Saoirse Ronan, Benjamin Clémentine, Harris Dickinson, Paul Weller, Stephen Graham, Kathy Burke, Hayley Squires

In Blitz krijgen we het relaas te zien van een moeder en een zoon die elkaar kwijt raken in het door bommen geteisterde Londen van WO II. Steve McQueen (Shame, 12 Years a Slave, Widows) maakt er een bij momenten helse ervaring van die echter minder bruut aanvoelt dan we van hem gewend zijn. 

Saoirse Ronan heeft wellicht niet getwijfeld om de hoofdrol in deze prent te aanvaarden maar het personage van een zingende fabrieksarbeidster die hoopt haar zoon in veiligheid te brengen, maakt eigenlijk te weinig mee om interessant te zijn. Hoewel in dit oorlogsdrama wordt getracht beide figuren evenwaardig op te voeren, blijkt de verhaallijn rond de jonge George veel meer emotioneel geladen en spannender te zijn dan wat moeder intussen beleeft. Harris Dickinson, intussen toch niet één van de minsten, wordt haast volledig verwaarloosd in een bijrol. Het speelveld behoort dus de overtuigende Elliott Heffernan toe, die we als George zien volharden in het terugvinden van zijn huis.

Blitz mist dus eigenlijk wat focus en ook het voortdurend switchen tussen verteltonen, leidt de kijker af. McQueen wil echter net benadrukken dat de Londenaar zich niet zomaar liet terneerdrukken door de omstandigheden en feest en muziek hielpen de moed er in te houden, maar deze prent maakt vooral indruk door de knap weergegeven, alle zintuigen teisterende taferelen waarin de stad wordt gebombardeerd en de bevolking van Londen hoopt veilig te zijn in de metrotunnels. Op die momenten maakt McQueen de Blitzkrieg zeer voelbaar. Tegelijk weet hij zijn film te linken aan de actualiteit door George's Afrikaanse afkomst prominent te laten zijn in zijn beleving.

De Blitzkrieg wordt indrukwekkend voelbaar gemaakt

Onder meer het camerawerk en decors geven deze prestigieuze film soms een wat academische uitstraling. We zouden haast inschatten dat de iets meer streverige Sam Mendes de cineast van dienst is. In die zin missen we wat typerende rauwheid van McQueen, al weet Blitz vaak genoeg te beklemmen en te verontrusten en zien we in de beeldovergangen tussen bommen, bloemen en golven de artisticiteit van McQueen bovenkomen. 

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien