The Menu
Genre: Thriller
| Duur: 1u47 | 2022 | Release: 23 November 2022 | Land: VS | Regie: Mark Mylod | Cast: Ralph Fiennes, Anya Taylor-Joy, Hong Chau, Nicholas Hoult, Janet McTeer, John Leguizamo, Judith Light, Arturo Castro
Mark Mylod, voornamelijk bekend als regisseur van televisiehits als Entourage, Game of Thrones en Succession, laat zich na lange tijd nog eens opmerken als filmmaker. De grillige thriller The Menu smaakt naar meer, al zijn niet alle ingrediënten doordacht.
We belanden samen met een select gezelschap in een exclusief restaurant op een eiland. De nukkige chefkok Julian Slowik serveert er dit elitaire groepje een bijzonder menu. Maar niet alle gasten kunnen zijn culinaire capriolen smaken en de spanning is al snel te snijden. Wil de chef zijn gezelschap wel nog echt genoegen laten beleven? Of ziet hij zichzelf als een miskend artiest wiens werk barbaars onthaald wordt?
Het fascinerende gegeven zorgt voor een meeslepende thriller vol benauwende wendingen, maar de personages blijken toch niet allemaal mooi uit de verf te komen. Daardoor missen enkele brute gebeurtenissen toch wat effect. Bovendien blijkt Mylod de montage en het camerawerk niet overdacht afgestemd te hebben op de toenemende dreiging. De snel opeenvolgende cuts en het ontbreken van trage travelling shots, verhinderen soms dat je je een gast onder de gasten voelt. Mylod is nog lang geen Robert Altman die zijn camera met gemak doorheen grote groepen wist te leiden.
Bovendien blijken de acties van de personages op een bepaald moment toch wat uit de lucht gegrepen. Waar zich aanvankelijk een soort filosofische clash lijkt te ontwikkelen, waarbij Slowik zich cultureel verheven voelt, groeit echter al snel een gruwelsatire die eerder onsamenhangend wat bizarre elementen samen gooit zonder dat er nog van consequent gedrag sprake is. Zowel chef Slowik als de tegendraadse Margot blijken dan toch maar figuren in een ietwat holle, glossy thriller.
Glossy gruwelsatire die wat betekenis mist
De finale lijkt te twijfelen tussen het onbehaaglijk nihilisme van Haneke en de wendingsgeilheid van Shyamalan, waardoor je finaal niet weet of je moet gieren of tieren. Maar dat hoeft geen bezwaar te zijn om te genieten van de maaltijd. Smakelijk!
Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de