Bel Ami
Genre: Drama
| Duur: 1u42 | 2011 | Release: 29 Februari 2012 | Land: Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië | Regie: Declan Donnellan, Nick Ormerod | Cast: Robert Pattinson, Kristin Scott Thomas, Uma Thurman, Christina Ricci, Colm Meaney, Holliday Grainger
Homo’s linken de gevleugelde woorden ‘Bel Ami’ misschien aan de website vol Oost-Europese jongens die op warmbloedige momenten soelaas brengt. Verlichte geesten weten dat het de titel is van een roman van de Franse schrijver Guy de Maupassant uit 1885. Regisseursduo Declan Donnellan en Nick Ormerod koos voor het boek als uitgangspunt voor hun jongste film. Toch is de gedachte aan de website nooit ver weg: Bel Ami laat porno dan wel achterwege, de dialogen en acteerprestaties zijn navenant.
Twilight-boy Robert Pattinson speelt zowat zichzelf in de rol van de mooie Georges Duroy, een aan lager wal geraakte ex-soldaat in het Parijs van 1890. Wanneer hij zijn voormalig legeroverste Forestier terugziet, gaat de wereld van de plaatselijke beau monde voor hem open. Tijdens een diner bij de officier thuis maakt hij kennis met diens vrouw Madeleine en de vriendinnen Clotilde en Virginie. Wat volgt laat zich al snel raden. Gezegend met oogverblindende looks en niet gehinderd door enige vorm van geweten, werkt hij deze vrouwen een voor een af – en onderwijl zichzelf op de sociale ladder omhoog. Natuurlijk lukt dit niet zonder de traditionele ingrediënten: jaloezie, verraad en een permanent parfum de scandal.
De Maupassant bedoelde zijn roman als satirische aanklacht tegen de verderfelijke praktijken in de financiële, politieke en journalistieke wereld. Helaas schemert hiervan maar weinig door in Bel Ami. Het scenario is verstoken van diepgang en nuance. Elke scène is onverholen functioneel en kondigt netjes de volgende aan. Kostuums en sets slagen er nooit in een authentiek Bel Epoquegevoel op te wekken. Seks is alomtegenwoordig en bij voorkeur gratuit. De borstkas van Pattinson is helaas lang geen streling voor het oog.
De acteurs bakken er maar weinig van en moeten zich bovendien beroepen op makke en knullige dialogen. Daar wringt het schoentje nog het meest. Bel Ami is een verhaal van verleiden en verleid worden. Helaas is er nooit sprake van vuurwerk tussen Duroy en zijn vrouwen. Hun liefde en passie blijft een louter verbale belofte. Toegegeven: de daden van Duroy zijn ingegeven door een koele en beredeneerde strategie in zijn rise to power. Pattinson legt echter weinig inspiratie aan de dag om dit motief in zijn acteerwerk te vertalen en maakt dan ook een verveelde indruk. Hij verwart acteren met reciteren op automatische piloot. Toch is het tegenspeelster Uma Thurman die de trofee voor misselijkmakende vertolking mee naar huis neemt. Ze zet een nieuwe standaard voor overacting met een hese stem.
Oppervlakkig en ongenuanceerd gedrocht
Bel Ami ontgoochelt zwaar en doet met heimwee terugdenken aan de magie van ingenieuze liefdes- en machtsspelletjes zoals die tot leven komt in Dangerous Liaisons en The Age of Innocence. Maar het meest hartverscheurend is de vernederende rol waarin Kristin Scott Thomas geduwd wordt. Het is een mysterie wat de ster uit The English Patient en recent nog Il y a longtemps que je t’aime bezield heeft om zich tot dit gedrocht van een film te verlagen.
Alexander Verstraete Helemaal (niet) akkoord? Lees de