The Ring
Genre: Horror
| Duur: 1u55 | Release: 5 Februari 2003 | Land: | Regie: Gore Verbinski | Cast: Naomi Watts, Brian Cox, Martin Henderson, Jane Alexander
Nadat ze menig filmfan wist te bekoren met haar zwoele vertolking in David Lynch's meesterwerk Mulholland Drive, achtte Naomi Watts de tijd wellicht rijp voor Sandra Bullock-carrière. De blonde schoonheid nam dan ook gretig het aanbod aan de hoofdrol te spelen in het vehikel 'The Ring', nadat o.a. Gwyneth Paltrow en Jennifer Connelly het scenario in de prullenbak gooiden. Je mag na je prominente aanwezigheid in één van de knapste films van 2002 dan al hoog aangeschreven staan bij de filmcritici (en de liefhebbers van lesbische seks), daarmee ben je nog de nieuwe Julia Roberts niet, moet Watts gedacht hebben. De zucht naar filmsterrenroem en het grote Hollywood-geld hebben haar dan ook wellicht in zulke mate verblind dat ze met open ogen in deze strontfilm gestapt is.
'The Ring' is, zoals een aanzienlijk deel van de Amerikaanse producties tegenwoordig, een remake van een buitenlandse film. In dit geval lag de succesvolle Japanse horrorfilm 'Ringu' (1998) aan de basis van 'The Ring', en zoals het wel lijkt voorgeschreven te staan, is de originele film stukken beter. 'Ringu' werd enkele jaren geleden zelfs tot winnaar bekroond op het Brusselse Festival van de Fantastische Film! In handen van de middelmatige Amerikaanse regisseur Gore Verbinski (The Mexican) wordt dit kunststukje van Hideo Nakata een rasechte stinker.
Centraal staat een videoband, waarop een reeks surrealistische, spookachtige beelden staan. Wie de film bekijkt, krijgt na afloop een telefoontje, en krijgt te horen dat zijn of haar leven binnen zeven dagen afgelopen is.. Journaliste Rachel Keller ruikt een sterk verhaal nadat haar nichtje op gruwelijke wijze sterft, en gaat op onderzoek uit. Maar natuurlijk bekijkt ze zelf de video en wordt haar speurtocht een race tegen de klok.
Dit gegeven is meer dan intrigerend, dat staat buiten kijf. Een zeer eenvoudige premise met heel veel mogelijkheden. Maar berg uw hoop op een avondje ouderwets griezelen maar al op, want 'The Ring' biedt helaas anti-entertainment van de bovenste plank. Deze zielige en té nadrukkelijke poging om angst en spanning in de bioscoopzaal te zaaien, is een belachelijke aaneenschakeling van onzinnige en ongeïnspireerde scènes, die je alleen maar kan samenvatten als lulkoek. 'The Ring' wil zo graag The Sixth Sense of 'Scream' zijn, maar blijft steken op kleuterniveau. We vermoeden dan ook dat Verbinski, met een compleet gebrek aan gevoel voor subtiliteit, nooit een goeie film zal maken..
Meest frustrerend blijkt uiteindelijk de afloop van het verhaal te zijn (lees onze spoiler!), want helaas levert al dat haastig rondrennen en huilerig vluchten van de bordkartonnen personages geen bevredigend resultaat op. De sinistere sfeer die de film probeert op te roepen, blijkt nergens voor te dienen. Dat het in doodsgevaar verkeren ook nog eens bevorderlijk lijkt te zijn voor gezinsgeluk (Rachel herenig zich zowat met haar ex-man), roept bovendien nog maar eens walging op voor de feel-good-elementen die elke Amerikaanse film haast bij wet lijkt te moeten bevatten.
En om dit tijdverlies nog even goed te maken, een leuk detail dat geen van die Amerikaanse leeghoofden opmerkte: het woord 'Ringu' verwijst naar het rinkelen van de telefoon. De yankees namen echter aan dat het hier om een ring ging, omdat op de videoband een beeld te zien is van een lichtcirkel, met als gevolg dat deze prutsfilm opgezadeld is met een compleet ontoepasselijke titel.. Men zou haast denken dat er ironie achter zit. Helaas een begrip dat niet verenigbaar is met 'Amerikaanse film'.