The Bikeriders

Genre: Drama | Duur: 1u56 | 2023 | Release: 19 Juni 2024 | Land: VS | Regie: Jeff Nichols | Cast: Tom Hardy, Austin Butler, Jodie Comer, Michael Shannon, Mike Faist, Emory Cohen, Karl Glusman, Boyd Holbrook, Toby Wallace, Norman Reedus, Beau Knapp, Damon Herriman

Na vier films op vijf jaar heeft Jeff Nichols een lange pauze genomen. Zeven jaar na Midnight Special en Loving is The Bikeriders opnieuw een interessante film waarvan je de filmmaker veelbelovend zou kunnen noemen - maar in welke mate is dat een compliment als je al zolang bezig bent? Om maar te zeggen: The Bikeriders mist iets.

In de beschouwing van de specifieke cultuur en de morele codes van een motorbende eind jaren '60 treffen we enkele interessante personages aan maar hun belevenissen vormen nergens echt een intrige. Het is een wat oppervlakkige kijk op het bestaan als motorrijder, zij het dat de film specifiek de teloorgang wil in beeld brengen van het broederschap en de bikersmoraal: stilaan doen drugs, willekeurig geweld en machtswellust hun intrede in het tot voordien best wel vredevolle wereldje waarin de ruige kerels gewoon samen een pint pakten nadat ze elkaar te lijf waren gegaan.

Je ervaart deze reflectie dus wat vrijblijvend, hopend op wat meer dramatische diepgang. De zeer intense vertolkingen compenseren dat gelukkig wat. Tom Hardy kan niet anders meer dan larger than life acteren maar dit personage vat hij heel mooi. Jodie Comer weet haar personage enorm karaktervol te maken, ook al is ze maar een getuige aan de zijlijn. De magnetiserende Austin Butler weet minder op de plot te wegen dan de opzet doet vermoeden, maar steelt wel de show. Toch zien we ook in de bijrollen heel wat fijne acteurs - waaronder Toby Wallace, de jonge acteur die enkele jaren geleden indruk maakte in Babyteeth

Een ietwat vrijblijvende maar intens vertolkte kijk op de bikercultuur

Er zat misschien meer in The Bikeriders dan deze nogal subtiele, lichtjes nostalgische terugblik op een specifieke tijd en sfeer, maar anderzijds is precies dat soort film zijn ook al een mooie verwezenlijking.