Superhelden en hun origines

Op het eerste zicht lijkt de film Spider-Man de fans van de comics niet al te zeer tegen de haren te strijken. Maar is dit altijd zo geweest? Portret van een reeks adaptaties, al dan niet trouw aan hun roots. "Is it a man? Is it a plane? No, it's Superman!" Met die tune begon in de jaren twintig elke tekenfilm met Superman. Superman, een creatie van Jerry Siegel en Joe Shuster, luidde het begin in van een nieuw stripgenre: de comics. Al snel volgden Batman, The Fantastic Four, The X-Men, Aquaman, Flash en Spiderman. Amerika had nood aan superhelden, zoveel was duidelijk. Superman the Motion Picture uit 1978 bleef verrassend trouw aan de comics. Reporter Lois Lane (in de film wel stukken lelijker dan in de strip) is nog steeds verliefd op Clark Kents alter ego Superman, Lex Luthor is nog steeds Supermans aartsvijand, Superman heeft inderdaad een fort der eenzaamheid aan de Noordpool. Ondanks het feit dat de film kon bogen op grote namen als Marlon Brando en Gene Hackman, oogt hij anno 2002 gedateerd. Een trouwe filmische adaptatie, akkoord. Maar ook een slaapverwekkende. Dat lag anders toen de plannen voor een verfilming van Batman bekend raakten. Niemand minder dan Tim Burton, verstrooid genie, maker van het fantastische sprookje Edward Scissorhans kreeg het licht op groen. Onder zijn impuls werd Metropolis een monstrueus architecturaal over-the-topgedrocht. Batman zelf was een duistere figuur, een inktzwarte superheld met een zekere tristesse. Jack Nicholson speelde de rol van zijn leven als The Joker, een figuur die ook in de comics opduikt maar voor de rest?.Als film was Batman briljant, als adaptatie een miskleun. Kijk, in de strips is Batman meer een soort intelligente detective, is het verhaal een rasechte whodunit. Zelfs Batmans uniform oogt anders. Nog iets wat in alle kleuren van de regenboog vloekt met de strip. In Batman forever wordt Robin opgepikt uit een circus. Fout. Dick Greyson studeert nog aan college, mist soms cursussen om op te draven als Robin. Vergis u niet, beste lezer: vooral de twee eerste Batmans, door Burton geregisseerd, zijn pareltjes. Maar als je opgegroeid bent met de strips is het wel even slikken. Wij gingen pas helemaal uit de bocht bij de release van X-Men. Enkel Cyclops, Dr. Jean Grey en professor Xavier overleefden de stap naar het witte doek. Voor de rest filmde Bryan Singer, bekend van het briljante The Usual Suspects, een vreemd verhaal over de strijd van mutanten tegen een zekere Dr Magneto. Met verbijstering zagen wij, onze halve jeugd geteerd op comics, hoe Singer nieuwe personages als Wolverine toevoegde, enkele oude getrouwen als Iceman, The Beast en Angel zonder meer schrapte. Schande! Zeker omdat The X-men een verre van briljante film is. In de strip is Cyclops de meest centrale figuur, zich wanhopig afvragend of hij met zijn gave nog tot een normaal leven in staat is; in de film reduceert Singer hem tot een bijfiguur. Tijd voor een psychologisering van de personages maakt Singer sowieso niet, de actie is een lachertje. U kan op uw plateauzolen al horen aankomen hoezeer wij ons verheugden op Spider-Man, onze favoriete comic. Spiderman is de eerste superheld die iets menselijks heeft. Als collegestudent kan hij nooit zijn rekeningen betalen, is hij gedwongen foto's te schieten voor het tabloid van J.J.Jameson, heeft hij een knipperlichtrelatie met Gwen en twijfelt half New York onder de impuls van Jamesons furieuze artikels of Spiderman een held dan wel een schurk is. Spiderman was de eerste superheld met gevoelens, soms tegen het depressieve aan. Een mogelijke reden voor het gigantische succes van de Stan Lee-comics. Misschien was het publiek al die granieten superhelden beu Alvast één saillant verschil tussen strip en film: in de strips vermoordt Spidermans aartsvijand The Green Goblin 's mans liefje Gwen, pas dan stort hij zich in de armen van Mary Jane. Voor de rest filmde regisseur Sam Raimi, zelf een Spidermanfan in hart en nieren een adequate verfilming. Stripcomics en films. Met Blade, Dick Tracey is het lijstje volledig. Alleszins lijkt het dat Hollywood een nieuwe goudmijn heeft ontdekt. Wij wachten vol spanning op de verfilming van The Fantastic Four!

 

Filip Hermans