Film Fest Gent 2024
Ons kleine land heeft hier en daar wel wat filmfestivals en aanverwante cinemafestijnen die ons filmminnend hartje doen jubelen, maar de klepper blijft toch wel het Film Fest Gent. Dit jaar toe aan zijn 51e editie toont dit filmfeest zich van zijn meest eigenzinnige kant.
Meer nog dan ooit, kiezen de programmaverantwoordelijken voor een eigen koers. Dat wil zeggen dat waar ze makkelijk een genoegdoend doorslagje zouden kunnen zijn van Cannes en Venetië, de ingeslagen weg veleer getuigt van avontuur en nieuwsgierigheid. Zo treffen we weliswaar nieuw werk aan van festivalfavorieten als Fabrice du Welz, Steve McQueen, Sean Baker, Andrea Arnold, Pedro Almodóvar, Hong Sang-soo en Steven Soderbergh, het gros van de filmmakers wiens werk hier een publiek zal vinden is eigenlijk niet zo erg bekend. In de officiële competitie zitten zelfs met moeite grote namen - en dan is de Portugees Miguel Gomes vertrouwd noemen als een lichte stretching. Niettemin treffen we in deze selectie twaalf werken die prikkelen, waaronder het Belgische filmische essay hold on to her en The Outrun - één van de twee films met Saoirse Ronan op dit festival.
De openingsfilm is Small Things Like These, na De Patrick en Wil het internationaal filmdebuut van Tim Mielants. Met oscarwinnaar Cillian Murphy en de grote Emily Watson op de affiche, is dit ingehouden drama een mooie, zij het wel erg bescheiden opener. De slotfilm is verrassender: Waarom Wettelen - het droogkomische filmdebuut van auteur Dimitri Verhulst.
En er zijn nog veel meer Belgen. Christina Vandekerckhove (Rabot) toont ons haar eerste fictieprent - Milano, Leonardo van Dijl presenteert oscarinzending Julie Zwijgt, Mathijs Poppe debuteer met de documentaire The Jacket en Thom Van der Beken zoomt in de docu De laatste Joodse zomer in op een zwarte bladzijde in de Antwerpse geschiedenis. Half Brussel zakt ook af voor de première van BXL, een grootstadverhaal van de broers Ish en Mounir Ait Hamou. Ook in de kortfilmcompetitie treffen we heel wat Belgisch werk aan en tal van producties op dit festival zijn Belgische samenwerkingen.
Er zijn ook een aantal acteurs die zich (opnieuw) als regisseur manifesteren. Ariane Labed kennen cinefielen als een vertrouwd gezicht uit de films van Lanthimos. Haar debuut September Says wordt vertoond in competitie. De Franse actrice Noémie Merlant presenteert dan weer de horrorkomedie Les femmes au balcon terwijl Jesse Eisenberg zijn tweede prent A Real Pain toont.
Op ons lijstje ook alvast: The Substance (bodyhorror met Demi Moore), de Noorse praatkomedie Sex, het stopmotiondrama Memoir of a Snail (van de maker van Mary and Max), het Zwitsers-Kaapverdische coming-of-age drama Hanami en het volbloed drama Poison met Tim Roth.
Maar duik vooral zelf in dat programma, dat films biedt uit landen als Egypte, Finland, Palestina, Vietnam en Oostenrijk. Met grote namen als Ralph Fiennes, Tilda Swinton, Julianne Moore, Isabelle Huppert en Barry Keoghan maar evengoed amateurs, beginners en échte mensen uit China, Canada of IJsland. Over grote thema's en kleine besognes. Belgische premières of klassiekers om te herontdekken. Van lange duur (De uitdagende docu Direct Action duurt 216 minuten) tot hapklaar kort (A Letter to a Friend klokt af op vier minuten). In volle zalen in Kinepolis of knusse kamers in Kaskcinema. In gezelschap of alleen. Om te ondergaan, van te genieten, over na te denken. Wat een feest!
Voor wie toch even van dat witte doek kan wegkijken, zijn er ook concerten, talkshows, tentoonstellingen, audiovisuele experimenten, masterclasses, DJ's én de festivalbar die troost, verwerking en genot biedt - al wordt de pret steevast om 1u stopgezet.