Vijf carrières die er geen waren

Uiteraard is de doorsnee Hollywoodcarrière eindig, in het bijzonder voor actrices. De één houdt het al wat langer uit dan de ander, maar eens de dertig nadert en de looks van minder belang worden voor een rol, wordt het keihard. Jennifer Lawrence of Scarlett Johansson hoeven er niet wakker van te liggen. Zijn hebben al heel wat bewezen en zullen nog jaren kunnen teren op hun successen. Maar wat met die tientallen minder markante actrices die al na enkele films van geen tel meer zijn? Een comeback is dan nog vaak minder waarschijnlijk dan bij hun mannelijke collega’s. Deze vijf actrices hadden ooit veel in hun mars, hebben het echter nooit écht waargemaakt en verblijven nu ergens aan de rand van de filmwereld. Hun hoogtepunt was ijl en hun glorie futiel:

Kate Bosworth

De in 1983 geboren Californische schoonheid brak rond haar 18e door met hoofdrollen in de surffilm Blue Crush en de donkere satire The Rules of Attraction, deed vervolgens pogingen cinefiel terrein te betreden door naast gewaardeerde acteurs als Juliette Binoche en Kevin Spacey te verschijnen in respectievelijk Bee Season en Beyond the Sea, om dan zoals de conventies betreft, een rol te bemachtigen in een grote blockbuster, zijnde Bryan Singer’s Superman Returns. En daar ongeveer, in 2006, moet het misgelopen zijn. De Superman-reboot was een flinke tegenvaller en in hoeveel lijstjes van sexy filmsterren Bosworth ook opdook, als actrice brak ze weinig potten. Voor Superman Returns kreeg ze zelfs een Razzienominatie. Haar laatste noemenswaardige film, het pokerdrama 21, dateert intussen van 2008.  In het rijtje weinigzeggende films die daarop volgen, valt enkel de remake Straw Dogs op, maar de vrouwelijke hoofdrol in deze slappe thriller was wellicht eerst door tal van andere actrices afgewezen. Privé hield ze er een flirt met Alexander Skarsgard aan over, na eerder Orlando Bloom aan de haak geslagen te hebben.. 

Recent dook Bosworth op in Homefront, waarin ze, intussen toch al wat van haar glorie verloren, ook nog eens een trashy del mocht vertolken. Dat soort rollen helpt haar vast niet meer vooruit en de resem op stapel staande producties waarin ze te zien zal zijn, doet vooral verwachten dat we binnen enkele jaren amper nog weten wie Kate Bosworth is.

Leelee Sobieski

Eind jaren ’90 liep de Frans-Amerikaanse Sobieksi in de kijker door haar betoverende verschijning in enkele grote producties. In de succesvolle rampenfilm Deep Impact vertolkte ze het vriendinnetje van Elijah Wood, waarna ze naast Drew Barrymore verscheen in de komedie Never Been Kissed. Tegelijk wist ze de critici in te pakken met haar hoofdrol in het mooie A Soldier’s Daughter Never Cries van James Ivory. Met de titelrol in de bekroonde tv-productie Joan of Arc en een kleine, opmerkelijke rol naast Tom Cruise in Eyes Wide Shut leek ze het ene na het andere indrukwekkende visitekaartje te gaan afleveren. Stanley Kubrick cast niet zomaar iemand in zijn films, durf je toch te denken. Tussendoor sleepte ze twee Golden Globenominaties in de wacht.

Daar is het echter zowat bij gebleven. Op het amusante Joy Ride na, dook Sobieksi enkel nog op in vergetelijke films als Here on EarthThe Glass House, het barslechte The Wicker Man en als dieptepunt 88 Minutes met Al Pacino, waarvoor ze een Razzienominatie kreeg. In 2009 leek die leeggebloede carrière op te flakkeren met een rol naast Johnny Depp in Public Enemies, maar haar personage bleek van geen belang en haar vertolking bleef onopgemerkt. Kansen op herrijzenis lijken nihil.

 

Neve Campbell

Van alle hier vermelde dames heeft zij wellicht het meest iets beleefd wat een carrière kan genoemd worden, aanvankelijk dankzij de tv-serie Party of Five, die haar doorbraak betekende, en vervolgens uiteraard door de Scream-franchise, waarin ze eind jaren ’90 te zien was, en die in 2011 een heropleving kende. Andere successen kende ze met de komedie Three to Tango, naast Matthew Perry, en de zwoele thriller Sex Crimes (Wild Things) waarin ze samen met Denise Richards (Denise wie?) een interessante stoeipartij beleefde. Er volgde daarna geen enkele prent van betekenis meer, hoewel Campbell enkele pogingen deed om ernstig genomen te worden met o.a. de dansfilm The Company en Closing the Ring, een genadeloze flop. Intussen hebben we dus echter zowat 10 jaar niets gehoord van Campbell en dat zal wellicht ook niet meer gebeuren. Vergelijkingen met Jamie Lee Curtis, die eveneens doorbrak met een horrorfranchise, zijn naast de kwestie: Curtis heeft nog heel wat andere hits gehad en was gewoon ook een betere actrice. Want daar knelt het schoentje misschien nog het meest van al: Campbell acteert vaak bedroevend slecht.

Vorig jaar blikten Alec Baldwin en regisseur James Toback de documentaire Seduced and Abandoned in, waarin ze met een fictief filmproject zeulden, op zoek naar financiering. Neve Campbell en Baldwin zouden de hoofdrollen vertolken, maar dat bleek uiteraard geen enkele geldschieter te overtuigen en sommigen oordeelden genadeloos over de staat van Campbell’s carrière. Wij willen vriendelijker uit de hoek komen, maar de feiten zijn wat ze zijn natuurlijk. Over and out voor Campbell

 

Thora Birch

De intussen 32-jarige actrice kennen we uiteraard van American Beauty, waarin ze met verve de verveelde dochter speelde van Kevin Spacey en Annette Bening. Ze was toen pas 16 maar ze gaf zich ongegeneerd bloot voor de camera. Birch begon al heel jong met acteren: op haar tiende speelde ze de dochter van Harrison Ford in Patriot Games en later ook in Clear and Present Danger. Het succes van American Beauty heeft echter maar tot één andere opmerkelijke rol geleid, die van Enid, de asociale hipster uit Ghost World. Ze was aanvankelijk ook gecast voor Election, maar cineast Alexander Payne verbrak de samenwerking tijdens de opnames. Zat er misschien minder achter die opvallende oogopslag van Birch dan aanvankelijk gedacht werd? In de jaren 2000 kwam Birch steeds minder aan de bak en de laatste jaren heeft de actrice zelfs vrijwel niets meer gepresteerd.  We durven denken dat dat in de toekomst evenmin het geval zal zijn.

 

Mena Suvari

Voor de rol van Angela, het meisje dat in American Beauty vader Spacey het hoofd op hol mocht doen slaan en wiens door rozen omringde beeltenis intussen iconisch is, castte Sam Mendes de blonde, sexy Mena Suvari als tegenpool van de donkere, nog kindse Thora Birch. Suvari maakte indruk maar dat was in de eerste plaats wel het gevolg van de flink tentoongestelde seksualiteit van haar personage in de film. In hetzelfde jaar maakte ze ook deel uit van de jonge (maar al bij al weinig getalenteerde) bende die American Pie bevolkte, wat haar imago als sekspoes versterkte.  Suvari kreeg dan ook niet meer kansen dan wat bijrollen in bedenkelijke Hollywoodproducties als The Musketeer, Beauty Shop en Rumor Has It... om vervolgens richting vergetelheid te sukkelen en hoogstens nog een gastrol te spelen in een tv-serie. Tien jaar geleden had ze zich die filmcarrière wellicht mooier voorgesteld.

 

Sven De Schutter