The Substance

Genre: Horror | Duur: 2u21 | 2024 | Release: 1 Januari 2024 | Land: Frankrijk | Regie: Coralie Fargeat | Cast: Demi Moore, Margaret Qualley, Dennis Quaid

Hoe is de Franse cineaste Coralie Fargeat er in geslaagd met slechts één film op haar cv - Revenge, met Kevin Janssens! - een project op poten te zetten waarvan het moeilijk in te beelden is dat er meteen een geldschieter enthousiast werd? The Substance is een haast ongeziene en overdonderende kijkervaring.

Demi Moore - lang niet gezien - mag de uitdagende hoofdrol op zich nemen als Elisabeth Sparkle, een weggedeemsterde filmster die nu aerobic instrueert op tv. Wanneer ze via mysterieuze weg de kans krijgt er weer jong uit te zien, verandert haar leven.

The Substance kent in wat volgt geen grenzen als het op gruwel en bloedvergieten aankomt. Er ontrolt zich gaandeweg een bij momenten misselijkmakend vleesgebeuren waarin volop gesneden, geprikt en gekraakt wordt en onderhuids zaken pulseren waarvan je hoopt dat ze niet gaan uitbreken. Telkens een scène de vorige overtreft als het op afschuw, bloederigheid en bodygruwel aankomt, gaan de makers gewoon nog een stapje verder. Je kijkt meermaals weg maar hoopt tegelijk op meer verminkingen, vergroeiingen en bloedbaden.

Dit walgfestijn geneert zich niet om ten volle voor sensatie en bodyhorror te gaan, maar houdt de overheersende toon ernstig. Onder de macabere, smerige laag zit een ondertoon die de spot drijft met structurele misogynie, machocultuur en seksisme, in het bijzonder in de door witte mannen gedomineerde showbusiness, maar dit aspect wordt enkel karikaturaal uitgewerkt en de aandacht voor de psyche van het hoofdpersonage is beperkt. Dit is met moeite een feministisch pamflet.

Een weergaloos walgelijk vlees- en bloedfestijn

Demi Moore verdient echter alle lof om met zoveel guts voor een onbeschrijfelijke vertolking te gaan. Hoe heeft men haar dit relaas verkocht? Ook Margaret Qualley geeft zich volledig. Hun prestaties zijn weergaloos, al moeten ze vooral erg fysiek acteren en zetten beide actrices daarbij bereidwillig hun lichaam in.

The Substance is flink over the top. Niets aan deze gewelddadige prent - beeldvoering, montage, muziek, kleurgebruik, kostuums, decors en zelfs het font van de credits - is subtiel. De film lijkt de kijkers vast te willen grijpen om over hen heen te kotsen, meer in your face kan cinema niet zijn. Het is vaak extreem, het is wat goedkoop, het is soms smakeloos, maar het is vooral gedurfd, origineel en enorm amusant.