Memories of the Sword
Genre: Actie, drama
| Duur: 2u00 | 2015 | Release: 2 April 2016 | Land: Zuid-Korea | Regie: Heung-sik Park | Cast: Byung-hun Lee, Go-eun Kim, Do-yeon Jeon, Tae-woo Kim
De Aziatische martial arts films, bij ons voornamelijk te ontdekken op het BIFFF of sporadisch op het Film Fest Gent, zijn meestal afkomstig uit China of Japan. Maar ook Zuid-Korea, dat vooral gespecialiseerd is in hypergestileerde thrillers, waagt zich steeds meer aan historische actiefilms, getuigen The Admiral en War of the Arrows. Met Memories of the Sword waagt regisseur Heung-sik Park zich zelfs aan een rasechte Koreaanse wuxia in de stijl van Ang Lee’s Crouching Tiger, Hidden Dragon of Yimou Zhangs Hero en House of Flying Daggers.
Memories of the Sword brengt een klassiek verhaal van liefde en verraad, hier tijdens de Koreaanse Goryo dynastie. Maar het is opvallend dat de makers ook in deze film een wraakmotief als rode draad gebruiken, net als in vele andere hedendaagse Koreaanse film. De film vertelt het verhaal van Hong-yi, een jongedame wiens vader deel uitmaakte van de 'Drie Zwaarden', drie nobele krijgers die vochten voor het volk, maar die samen met haar moeder verraden en vermoord werd door Sul-rang en haar minnaar Deok-gi, de andere twee Zwaarden. Om haar wraak te vervullen zal ze de vrouw die haar heeft grootbracht alsook de adviseur van de plaatselijke heer moeten vermoorden.
De geschiedenis van de personages wordt uit de doeken gedaan aan de hand van flashbacks en onderlinge gesprekken. Hier en daar voorzien de makers een plottwist om het verhaal boeiend te houden zonder hierbij de geloofwaardigheid aan te tasten. Al probeert de film soms wat teveel te zijn: actie en humor worden afgewisseld met melodrama en politieke intrige, waardoor het bij momenten zijn focus verliest. Het einde stelt ook teleur in zijn zwaarwichtigheid door het overdreven gebruik van pathos en slow-motion.
Memories of the Sword brengt een klassiek verhaal van liefde en verraad, hier tijdens de Koreaanse Goryo dynastie.
Gelukkig staat Memories of a Sword garant voor een waar visueel spektakel. De cinematografie van Byung-seo Kim is ronduit verbluffend, met een zinnenprikkelend kleurenpalet en adembenemende actiesequenties, aangevuld met verbluffende sets en decors. Voor het kunst- en vliegwerk werd duidelijk inspiratie gehaald bij films als Crouching Tiger en de klassiekers van King Hu. Hoewel scènes als duels in bloemenvelden of ‘s nachts bij vallende sneeuw al meer dan eens op het scherm te zien waren, blijven ze hier aantrekkelijk door hun visuele pracht.
Verder zijn het vooral de knappe vertolkingen die de film genietbaar maken. Do-yeon Jeon (The Housemaid) zet op innemende wijze de tragische Sul-rang neer en Go-eun Kim speelt een gedreven en energieke Hong-yi. Al mocht ze wat meer op de rem staan in de melige finale. Koreaans steracteur Byung-hun Lee (I Saw the Devil, Terminator Genisys) geeft gestalte aan Deok-gi en is geknipt om de hoogmoed en hebzucht van het personage naar het scherm te vertalen.
Jeroen Van Rossem Helemaal (niet) akkoord? Lees de