Thelma

Genre: Drama/Horror | Duur: 1u56 | 2017 | Release: 29 November 2017 | Land: Noorwegen | Regie: Joachim Trier | Cast: Eili Harboe, Ellen Dorrit Petersen, Henrik Rafaelsen, Kaya Wilkins

Met Thelma is de Noorse cineast Joachim Trier aan zijn vierde langspeler toe. Na Oslo, 31. August, Reprise en Louder Than Bombs is dat opnieuw een psychologisch drama, maar in dit relaas van een studente die vaststelt over oncontroleerbare krachten te beschikken, weet hij ook met elementen uit het horrorgenre te spelen.

 

Thelma, die opgegroeid is bij streng religieuze en nadrukkelijk aanwezige ouders, gaat studeren en moet dus haar vertrouwde omgeving achter zich laten. Ma en pa eisen echter voortdurend verantwoording. Wanneer ze ook nog eens in de ban raakt van haar klasgenote, komen ongekende gevoelens naar boven. Bovendien krijgt ze ook nog eens epileptische aanvallen. Er lijkt zich iets bovennatuurlijk te manifesteren in Thelma’s geest.

Of de gevaarlijke krachten waarmee de protagoniste zaken naar haar wil kan omzetten, het gevolg zijn van religieuze repressie, wordt niet expliciet gemaakt. De tegenstrijdige verlangens en frustraties van Thelma worden subtiel uitgebeeld en Trier maakt gebruik van metaforische beelden die bijdragen aan een creepy sfeertje. Kenmerkend voor de Scandinavische cinema is zeker ook het de kilte die overheerst en de koelte die licht- en kleurgebruik oproepen.

Een overtuigend psychologisch drama met horrorelementen

Als pyschoseksueel drama doet deze prent nu en dan aan Black Swan denken, waarin het hoofdpersonage eveneens waanbeelden krijgt als gevolg van stress. Je leest er ook bedenkingen in bij de manier waarop homoseksualiteit in bepaalde religies nog steeds een issue is.

De zeer overtuigende vertolkingen, de heel langzame maar effectieve opbouw van de film, enkel akelige scènes en de zeer beheerste ensceneringen, maken van Thelma een zeer degelijke thriller die op interessante wijze de grenzen van het genre aftast en menselijke emoties en personages opvoert in een anders fantasierijke context. 

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Thelma kiest er resoluut voor haar ouders te laten vallen. Haar vader laat ze brandend verdrinken.