Drift
Genre: Drama
| Duur: 1u30 | Release: 1 Januari 1900 | Land: | Regie: Michiel van Jaarsveld | Cast: Katharina Schüttler, Alexander Beyer
Samantha is vijftien en komt uit een gebroken gezin. Haar moeder is weg, vader zit in een afkickcentrum voor alcoholverslaafden, en Jakob haar oudere broer voedt haar alleen op. Wanneer Sammy zichzelf meer en meer bewust wordt van haar eigen lichaam en verlangens geraakt de broer-zus-relatie alsmaar meer verzuurd. De bezitterige en overbezorgde houding van haar broer begint Sammy enorm te irriteren en heeft, zoals dat doorgaans het geval is bij tieners, een averechts effect.
Ze gaat uitdagende kleren dragen, sluipt 's nachts weg en laat zich zelfs verleiden door de vader van haar beste vriendin (die erin slaagt om in minder dan 5 seconden klaar te komen). 'Deed het geen pijn?' vraagt hij achteraf. 'Ik heb niks gevoeld', antwoordt ze. Tja, mannen, hè!
Sammy mag dan al in de war zijn, haar broer is helemaal 'Naar de Klote' zoals ze dat in het land van Oranje zeggen. Twintig jaar oud, zonder job heeft hij een handeltje opgestart in afgekeurd vlees, dat rijkelijk wordt aangekocht in frituren en snackbars allerhande. Hij schijnt nog nooit een vriendin te hebben gehad, hoewel hij helemaal niet onknap is; het kan misschien verklaard worden door zijn nogal vreemd en gesloten karakter, waar ik spijtig genoeg niet erg wijs uit geraakte. Wat zijn eigenlijke probleem wordt nooit echt duidelijk, in elk geval is Sammy al wat hij nog heeft in zijn leven en daarom vindt hij het zo moeilijk haar los te laten en reageert overdreven jaloers en achterdochtig. Hij zou alles voor zijn zus doen, maar is tegelijk gefrustreerd omdat hij eigenlijk al lang ver weg had willen rijden met zijn moto.
Een ommekeer in de relatie doet zich voor nadat Jakob een ongeval heeft met zijn moto. Nu moet Sammy voor haar broer en diens handeltje zorgen en beseft ze hoeveel hij voor haar heeft opgegeven. De relatie tussen broer en zus wordt van nu af steeds intenser, en ook intiemer wat langzaam wordt uitgewerkt in een viertal prachtige nachtelijke scènes waarin de spanning telkens een ietsje meer wordt opgebouwd.
Of er iets gebeurt zal ik niet verklappen en doet ook niet veel ter zake. Dit is zeker geen moderne versie van Les Enfants Terribles, maar een film volledig gezien vanuit het oog van de vijftienjarige Samantha. Het is haar leven, haar wereld en haar puberteit die we regisseur ons doet ondergaan. Al bij al is dit geen slechte film, realistisch in beeld gebracht en met een sterke emotionele diepgang. Spijtig genoeg raakt het ritme van de film zoek waardoor het laatste half uur iets te lang leek te duren.