Film Fest Gent 2019
De Gentse bioscopen en filmzalen bereiden zich voor de 46e keer voor op het grootste filmfeest dat ons kleine land rijk is. Met de focus op Spanje en als te verwachten weer enkele imponerende Europese toppers en uitstekende Hollywoodproducties in het aanbod, valt er van 8 tot 18 oktober bijzonder veel te ontdekken op Film Fest Gent.
De eer openingsfilm te zijn gaat naar het Franse sociale drama Les Misérables. Geen zoveelste hervertelling van de klassieke roman, wel een knaller van een politiedrama dat verbazingwekkend genoeg een debuut blijkt te zijn. In Gent heeft sociaal relevante cinema altijd al een voorname plaats gekregen en dat is nu dus niet anders. Les Misérables is overigens de Franse oscarinzending.
Dertien films nemen het tegen elkaar op in de competitie. Die komen uit tien verschillende landen, vier ervan werden door een vrouw geregisseerd en twee ervan zijn Belgisch. Bas Devos (Violet) bracht ons eerder dit jaar nog Hellhole en is nu al klaar met zijn derde prent. Ghost Tropic is een nachtelijke verkenning van Brussel die vast opnieuw visueel imponeert. Net een tikkeltje interessanter lijkt Muidhond. Patrice Toye (Little Black Spiders) verkent in deze romanverfilming de geest van een zedendeliquent, gespeeld door coming man Tijmen Govaerts. Dat dit de eerste uitverkochte voorstelling van het festival is, is veelzeggend en doet vermoeden dat Muidhond over de tongen zal gaan.
Wie zich vooral op de competiefilms zou richten, mag zich verder toch weer voorbereiden op ernst, drama en realisme. Echt vrolijk wordt een mens nooit echt bij deze selectie. Het Senegalese Atlantique, La Llorona uit Guatemala, het Colombiaanse Monos, de aparte romanverfilming Martin Eden en het Chileense Blanco en blanco zijn allemaal in min of meerdere mate politiek getinte realistische drama's die ons getuige laten zijn van onrecht in de wereld. Sommige daarvan hebben met het Mongoolse Öndög en het Ijslandse A White, White Day gemeen dat de landschappen mee de sfeer bepalen. Met het Franse Douze Mille treffen we echter ook passie aan, waar onder andere de Belg Arieh Worthalter voor zorgt.
Buitenbeentjes in de competitie zijn dan de psychologische animatiefilm J'ai perdu mon corps en Little Joe van de Oostenrijkse Jessica Hausner, een gestileerde horrorprent over ... bloemen. Dat zijn dan twaalf potentiële prijzenpakkers, want de dertiende geselecteerde durven we haast een grap noemen: Zeroville van James Franco vertegenwoordigt de VS maar lijkt ons zwaar over het paard getild en heeft niets te zoeken in deze sectie. Franco, die al minstens 15 films regisseerde, stuk voor stuk lauw onthaalde prenten waarvan je - The Disaster Artist uitgezonderd - nog nooit gehoord hebt, is een filmmaker van het zevende knoopsgat.
In de Focus on Spanish Cinema vinden we een reeks films die het hedendaagse Spaanse filmlandschap mogen vertegenwoordigen. De sectie Classics sluit daar mooi bij aan. Cinefielen krijgen de kans om op een groot scherm naar taboedoorbrekende klassiekers te kijken, die destijds komaf maakten met de traditionele Spaanse cinema. Naast werk van Luis Buñuel, Carlos Saura, Alex de la Iglesia, Bigas Luna, Alejandro Amenábar en uiteraard Pedro Almodóvar, is er bijzondere aandacht voor het oeuvre van de passionele verteller Agusti Villaronga, van wie nog nooit een film bij ons in de zalen te zien was.
Special guest Geraldine Chaplin heeft dan ook twee redenen om over de Gentse rode loper te schrijden.Niet alleen heeft ze een sterke link met de Spaanse klassiekers - ze heeft een zoon met Carlos Saura en acteerde ook in heel wat Spaanse producties, waaronder Ana y los lobos van Saura, ze speelt ook mee in de nieuwe film van Peter Brosens en Jessica Woodworth, het regisseurskoppel van wie al heel wat eerder werk op dit festival een plaats kreeg. The Barefoot Emperor is een sequel op het amusant King of the Belgians. Peter Van den Begin neemt dan ook opnieuw de rol op van koning Nicolaas III en krijgt daarbij gezelschap van o.a. Udo Kier en Chaplin dus.
Er zijn nog meer nieuwe Vlaamse producties te vinden op het Film Fest. Willem Wallyn heeft na Film 1 uit 1999 eindelijk een tweede prent geregisseerd: All of Us is een drama over terminaal zieken dat gezien zijn cast - Maaike Neuville, Barbara Sarafian, Joke Devynck, Bruno Vanden Broecke, Wim Opbrouck - alvast erg veelbelovend klinkt. Cleo is dan weer het debuut van Eva Cools en ook deze Vlaamse productie doet het beste verhopen.Wie het graag iets experimenteler heeft, zal Night Has Come van Peter Van Goethem misschien kunnen appreciëren. MOTHER van Kristof Bilsen is dan weer een documentaire over een Thaise vrouw die mensen met Alzheimer helpt.
Andere avant-premières die alvast doen watertanden: The Lighthouse met Willem Dafoe en Robert Pattinson, het moordmysterie Knives Out van Star Wars-regisseur Rian Johnson, The Farewell van Lulu Wang en de zombiekomedie The Dead Don't Die van Jim Jarmusch. Daarnaast treffen we twee keer Casey Affleck aan (in The Friend en Light of my Life), maakt Renée Zellweger een comeback van jewelst met de biografie Judy, is er de tweede film van Edward Norton als regisseur, Motherless Brooklyn en zien we John Cusack nog eens in een goeie film, de western Never Grow Old.
Met de dossierthriller The Report (met Adam Driver) en het drama Luce (met Naomi Watts) treffen we ook twee Oscarkanshebbers aan in deze sectie. Wie de catalogus helemaal doorsnuffeld heeft, zal overigens drie toppers missen. A Hidden Life van Terrence Malick (met Matthias Schoenaerts!), Le Mans '66 (met Christian Bale en Matt Damon) en Jojo Rabbit met Scarlett Johansson werden pas recent aan het programma toegevoegd.
Maar het moet niet allemaal uit Hollywood komen natuurlijk. Er is ook nieuw werk van Ken Loach (Sorry We Missed You), waarvoor we alvast onze zakdoek klaarleggen. De Roemeense oscarkandidaat The Whistlers van Corneliu Porumbiu, de Duitse oscarinzending System Crasher en de Chinese misdaadprent The Wild Goose Lake zijn maar drie van de gigantische lading producties waarvoor we maar al te graag in het pluche plaatsnemen. Er is voor het eerst in bijzonder lange tijd zelfs een Nederlandse film te zien, Instinct met Carice Van Houten In de slotfilm The Mustang krijgen we dan nog een keer Matthias Schoenaerts te zien.
Laat je verder tussendoor verleiden door klinkende titels als The Art of Self-Defense, Honeyland, 5 è il numero perfetto of Stupid Young Heart. Waag je aan een film uit Bosnië-Herzegovina (Take Me Somewhere Nice), Oostenrijk (Der Boden under den Füssen), Argentinië (End of the Century) of Israël (The Day After I'm Gone). Laat een filmfestival vooral doen wat het moet doen: ons verrassen en uitdagen.
Er zijn verder de muziek- en filmdocumentaires (over o.a. David Crosby, Aretha Franlin, Pavarotti, Bruce Springsteen, William Friedkin, Peter Sellers, Paulina Kael, Buster Keaton, ...), het flink uitgebreide kortfilmprogramma, de voorproefjes van nieuwe series, het programma voor kinderen, de Daily Talkies, een sectordag, een VR-showcase en allerlei festiviteiten, met als hoogtepunt uiteraard het World Soundtrack Awards op de slotdag. Het volledige aanbod vind je hier.
Laat ons dus als gewoonlijk de popcorn negeren en tien dagen lang genieten van het beste wat het witte doek te bieden heeft. Je kan van ons dagelijks een recensie of twee verwachten!