The Walk
Genre: Drama
| Duur: 2u03 | 2015 | Release: 14 Oktober 2015 | Land: VS | Regie: Robert Zemeckis | Cast: Joseph Gordon-Levitt, Ben Kingsley, Charlotte Le Bon, James Badge Dale, Clément Sibony, César Domboy
Robert Zemeckis is een waar technisch vernuft en met The Walk wil hij het onderste uit zijn doos met visuele truken halen. Het onwaarschijnlijke verhaal van Philippe Petit, die in de jaren '70 koorddanste tussen de Twin Towers is dan ook in de eerste plaats een behoorlijk imponerend 3D-spektakel vol speciale effecten dat echter narratief niet goed weet welke richting het uit moet.
De vreemde keuze om protagonist Philippe het hele relaas zelf te laten vertellen, waarbij hij de kijker rechtstreeks aanspreekt, zorgt al voor een eerste euvel. Het aangedikte Franse accent van Joseph Gordon-Levitt, de variétéscore van Alan Silvestri en de fragmentarische flashbackvertelling laten moeilijk toe dit als een realistische weergave van een waargebeurd verhaal te laten overkomen. Je zou haast zweren dat Tim Burton achter de camera staat en we een sprookjesachtig verzinsel voorgeschoteld krijgen.
Zemeckis hanteert geleidelijk aan een iets minder theatrale aanpak maar de focus wordt eigenlijk niet meer gevonden. We moeten per se de personages leren kennen, terwijl die van secundair belang zijn, en Zemeckis rekt aldus zijn film tot de actie haast stilvalt om vervolgens ook nog een keer de adembenemende finale maar te laten aanslepen tot de beleving helemaal vervaagt.
The Walk is een behoorlijk imponerend 3D-spektakel vol speciale effecten dat echter narratief niet goed weet welke richting het uit moet.
Petit heeft destijds iets ongelooflijk gedaan maar Zemeckis lijkt dat enkel aangewend te hebben om er vooral cinematografisch indruk mee te willen maken. Gordon-Levitt weet de verbetenheid en het lichtjes clowneske van de acrobaat te vatten, maar een driedimensioneel personage wordt dit nooit. Het verhindert meteen ook dat The Walk echt bezield en memorabel kan genoemd worden, hoe imposant de camera ook door het luchtruim klieft bij momenten.
De semi-documentaire Man on Wire die enkele jaren geleden al op meeslepende wijze terugblikte op deze beroemde stunt, was stukken amusanter, verbazingwekkender en inspirerender dan dit technische hoogstandje zonder pit.
Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de