Uzak

Genre: Drama | Duur: 1u49 | Release: 21 Januari 2004 | Land: | Regie: Nuri Bilge Ceylan | Cast: Muzaffer Özdemir, Mehmet Emin Toprak, Zuhal Gencer Erkaya

Mahmut is een behoorlijk bemiddelde, fiere forty-something intellectueel in een verrassend hedendaags Istanbul. Hij is gescheiden, wil films maken ("fotografie is dood") maar komt voorlopig alleen als fotograaf aan de bak. Dan arriveert een vroegere dorpsgenoot, op zoek naar matrozenwerk en een voorlopig bed. Mahmut laat hem logeren, maar Yusuf blijft langer dan hij welkom is. De twee eenzame mannen leven naast elkaar.



En de twee turken leven graag traag: Yusuf vindt geen job, Mahmut geen non-professioneel doel. Tussen ontmoetingen met exen, mislukte toenaderingspogingen, zieke moeders en moeizame zoektochten door speelt hun emotionele leven zich in een vacuüm af. Fifty-seven channels and nothing on: in een drietal scènes neemt de camera plaats in een hoek van de kamer, waarbij je een onderuitgezakte Mahmut verveeld van debat naar porno ziet zappen. Dat is verbazingwekkend genoeg helemaal niet vervelend.



'Uzak' brengt een gezapig, gestaag soort cinema vérité met hoge productiewaarde. De prent is -in tegenstelling tot het thematisch vergelijkbare The Crossing- absoluut niet langdradig of duister-deprimerend. De bijzonder sterk acterende hoofdpersonages konden zo naast je deur wonen. Hun levenswandel bekruipt je langzaam, in scènes die in een levensecht tempo worden uitgewerkt. Het spel van Mehmet Emin Toprak krijgt nog een extra dimensie doordat de man onlangs, onderweg naar weer een onderscheiding voor zijn sterke prestatie, in een verkeersongeluk de dood vond. 'Uzak' is een waardig testament.



Het 'in real time'-effect biedt je de tijd om voluit te genieten van de rustige, uitgekiende kadrages. Geen toeval dat Mahmut fotograaf is: mise-en-scène en belichting van deze prent zijn magistraal. Deze prent klopt gewoon, de toon zit juist. De glorieuze beeldregie en adembenemende acteerprestaties leverden op Cannes 2002 een door de twee protagonisten gedeelde acteursprijs én de Grote Prijs van de Jury op. Verdiend. 'Uzak' is bepaald niet opwindend maar beslist bloedmooi.

Jan Sulmont Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zowel Mahmut's ex als uiteindelijk Yusuf verlaten Istanbul.