Sansa

Genre: reis rond de wereld | Duur: 1u43 | Release: 1 Januari 1900 | Land: | Regie: | Cast: Roschdy Zem, Ivry Gitlis, Emma Suárez, Valentina Cervi, Ayako Fuyitani

Als muzikanten films maken, gooien ze vaak de klassieke eenheden van tijd, plaats en ruimte overboord. Alles wordt geregeerd door het ritme. Zo ook bij Siegfried, die zijn tweede prent op verbluffende wijze alle richtingen doet opwaaien. Op de tonen van een hyper-eclectische score vinden het titelpersonage en een oude dirigent (de fantastisch op beeld pakkende en schitterend pingelende vioollegende Ivry Gitlis) elkaar in verschillende continenten terug. De razende opéénvolging van sferen levert een onvergetelijke ervaring op, die zowel vormelijk als narratologisch bijzonder experimenteel is.



De schoudercamera brengt de vrouwen waar Sansa in een oogwenk verliefd op wordt nu eens korrelig, dan weer overbelicht in beeld. De montage is bij momenten meesterlijk, maar durft zich al eens herhalen. Sommigen zullen zich ongetwijfeld ergeren aan het uitblijven van een echt verhaal en aan het continu in beeld blijven van de thuisloze vagebond. Toegegeven, dan heeft Tom Barman een hoop meer interessante personages en conversaties in Any Way the Wind Blows gestopt.



Maar hier reizen we een stuk verder dan ?t Stàd aan ?t Schèld. Parijs, Moskou, Tangiers, Japan. Met deze heerlijk brede ode aan muziek, aan de vrouw én aan het beeld toont Siegfried zich een onverbeterlijk romanticus. En humorist: als een Italiaanse douanebeambte hem om zijn afkomst vraagt, luidt het ?I?m travelling. I?m travelling all over the world, looking for women. Because euh, I?m in love with the women...?. Waarna hij de dame in kwestie probeert te charmeren, uiteraard.



?Sansa? werd geselecteerd voor ?Un certain regard? in Cannes en kaapte de Stubru XploreZone Award weg op de 2003-editie van het Filmfestival van Vlaanderen-Gent. Wij zijn ook enthousiast, maar het zijn de muziek (naast hedendaags vaak klassiek) en de cool van Gitlis die Siegfrieds film evenveel K.U.T-sterren opleveren als degene voor de de eerste prent van de Antwerpse duivel-doet-al. Als dié een tweede film maakt, worden het er hopelijk drie.

Jan Sulmont Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sansa keeps on running