Pom Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold
Genre:
| Duur: 1u30 | Release: 1 Januari 2011 | Land: VS | Regie: Morgan Spurlock | Cast: Morgan Spurlock
De wat bizarre titel van deze amusante documentaire valt makkelijk te verklaren: het merk dat bereid was een aanzienlijk deel van de productiekost op zich te nemen, mocht zichzelf boven de titel zien prijken. U hebt ook geen idee wat Pom Wonderful is? Na deze film zal u het nooit meer vergeten.
Morgan Spurlock, bekend van de documentaires Super Size Me en Where in the World is Osama Bin Laden?, wil met deze stunt het product placement dat Hollywood in zijn greep heeft, op de spits drijven. Daarom wil hij zijn reportage over de steeds opzichtiger wordende aanwezigheid van bekende merken in films en series, zelf van begin tot eind laten sponsoren.
Leuk bedacht, en de manier waarop Spurlock bedrijven voor zijn kar tracht te spannen, is best lollig, maar tot een diepgravend onderzoek leidt dat geenszins. Dat de scenario's van films wel eens aangepast worden om deze of gene fabrikant/financier ter wille te zijn, is al lang geen verrassing meer. Verder toont The Greatest Movie Ever Sold ons vooral gewoon de mechanieken achter deze sponsorsystemen, zonder daarbij op verrassingen, laat staan verdachte zaken, te stuiten. Onthullend is dit niet en echt interessant eigenlijk ook niet.
Gelukkig laat Spurlock zich van zijn meest entertainende kant zien en houdt zijn persoonlijkheid de boel levendig. Ook het feit dat we te zien krijgen hoe groots de film gemarketeerd wordt terwijl net die marketing het onderwerp van de film is - en de film dus als het ware zichzelf vertelt- zorgt voor een grijns of twee.
Verder is dit echter een iets te oppervlakkige en vooral visueel zo clichématige film - zeg maar pijnlijk ongeïnspireerd, met dank aan de immer bewegende camera - dat het ook wat vermoeiend wordt. Al bij al is dit ver-van-ons-bed-problematiek en Spurlock slaagt er niet echt in ons daarbij te betrekken.
Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de