The Maid
Genre:
| Duur: 1u36 | Release: 1 Januari 2009 | Land: Chili | Regie: Sebastián Silva | Cast: Catalina Saavreda, Claudia Celedón, Mariana Loyola, Augustin Silva
Centraal in deze intimistische Chileense prent staat de leefwereld van een huismeid. Raquel werkt al 20 jaar bij de familie Mundo en heeft zichzelf er van overtuigd dat ze deel uitmaakt van de familie. Op bijna obessieve wijze maar zonder een greintje levenslust onderhoudt ze het huis. De zonen van het gezin liggen haar nauw aan het hart, maar tegenover de dochter voelt ze enkel haat. Zal zo'n situatie ooit een catharsis bereiken?
De kalme observaties van regisseur Silva doen bij de kijker al snel bedenkingen rijzen, zelfs al meent de familie het goed. Er is natuurlijk de vraag hoe het mogelijk is dat deze moderne vorm van slavernij nog geduld kan worden. En wat doet opgroeien met een dienstmeid aan je zijde voor het wereldbeeld van kinderen? Daarnaast doen de registraties - aanvankelijk zonder veel dramatische ingrepen - ons nadenken over hoe je nog over menselijkheid beschikt als je eigenlijk niet zoveel meer bent dan een robot. Wanneer Raquel op haar vrije dag in haar eigen kleren door winkelstraten struint, besef je pas dat ze ook een vrouw is. Heeft zo iemand nog enig bewustzijn van haar vrouwelijkheid? Is er nog plaats voor frivoliteiten, affectie, erotiek als je een leven leidt waarbij je zelf niet eens meer lijkt aan deel te nemen?
De cineast maakt het ons met zijn scherpzinnige vaststellingen na een poosje zelfs nog wat moeilijker. Raquel, die ook nog gezondheidsproblemen heeft, wordt steeds meer afgeschilderd als een verbitterde, boze, gefrustreerde en ongelukkige vrouw. Een iets minder alerte kijker maakt van haar dan al snel de booswicht, maar wie enige welwillendheid aan de dag legt, ziet al snel in dat dit het product is van 20 jaar opoffering. De moeite van de kijker wordt overigens beloond: door een nieuw personage te introduceren, laat Silva ons er van getuige zijn hoe hij dat kluwen van wrok en eenzaamheid in de maag van de protagoniste ontknoopt. Een echt happy end zit er niet in, wel een soort compromis waarbij we het lot van Raquel moeten leren aanvaarden zoals zij dat ook heeft gedaan.
Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de