Knives Out
Genre: Komedie
| Duur: 2u10 | 2019 | Release: 27 November 2019 | Land: VS | Regie: Rian Johnson | Cast: Daniel Craig, Ana de Armas, Jamie Lee Curtis, Chris Evans, Lakeith Stanfield, Toni Collette, Michael Shannon, Don Johnson, Christopher Plummer, Jaeden Martell, Katherine Langford
Kenneth Branagh trachtte vorig jaar de ouderwetse whodunnit nieuw leven in te blazen met zijn dikdoenerige remake van Murder on the Oriënt Express. Om ons wakker te houden is echter iemand met meer narratief en visueel talent nodig. Rian Johnson bijvoorbeeld, die na Star Wars: Episode VIII - The Last Jedi weer volop zijn eigen weg gaat en met Knives Out een entertainende misdaadkomedie aflevert.
De plot is opgebouwd met een handvol vertrouwde narratieve bouwstenen: een familiebijeenkomst, een landhuis, een dode, een detective. Uiteraard is er ook sprake van een vermogen, zodat een eventuele erfenis al snel een voor de hand liggend motief is. Maar is er eigenlijk wel een moord gepleegd? En wie heeft de merkwaardige speurder Benoit Blanc de opdracht gegeven de zaak uit te klaren?
Knives Out speelt twee uur lang met de genreconventies en Johnson is duidelijk in zijn sas. Dit moordmysterie neemt zichzelf niet helemaal ernstig - al had er gerust meer humor mogen in zitten - en verwijst liefdevol naar eendimensionale kost als Murder, She Wrote en uiteraard het werk van Agatha Christie. Maar eens deze soapy misdaadperikelen achter de rug zijn, realiseren we ons ook dat de plot eigenlijk teleurstellend weinig complex is en de gelaagdheid tegenvalt. Johnson blijkt ook precies een aantal clichés nodig te hebben die het genre uitgeput hebben.
Jammer ook dat een groot deel van de indrukwekkende cast een weinig relevant personage toegewezen krijgt. Heel vernuftig kun je Knives Out dan finaal niet noemen, ondanks de satirische subtext rond de onkwetsbaarheid van Amerikaans oud geld en de arrogantie van de welstellende, neerbuigende Trumpklasse.
Een amusant maar ietwat weinige complexe misdaadkomedie.
De bevallige Ana de Armas (Blade Runner 2049) mag de sympathie van de kijker winnen als de liefdevolle verzorgster. Daniel Craig steelt echter de show als een soort midwest Sherlock Holmes. Eens Bond achter de rug, zou de acteur zich wagen aan meer films rond dit personage, van wie niet zeker is hoe vermeend zijn genialiteit is. We zouden opnieuw gaan kijken, maar onze verwachtingen zullen dan toch lichtjes teruggeschroefd worden.
Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de