Final Portrait
Genre: Drama
| Duur: 1u30 | 2017 | Release: 1 Januari 2018 | Land: Groot-Brittannië | Regie: Stanley Tucci | Cast: Geoffrey Rush, Armie Hammer, Tony Shalhoub, Clémence Poésy, Sylvie Testud
In Final Portrait maakt Geoffrey Rush als wel vaker een hele voorstelling van zijn vertolking. Het is bij momenten dan ook genietbaar aanschouwen hoe de fanatieke acteur in de ietwat norse en onbevattelijke huid kruipt van beeldhouwer Giacometti, die in deze film tracht vorm te geven aan een portret van de Amerikaanse schrijver James Lord - een klus die tegen de verwachtingen in weken in beslag zou nemen.
Ondanks de expressieve vertolking weet deze film van acteur Stanley Tucci ons slechts een theatraal, oppervlakkig beeld te geven van de artiest, een typisch geniale chaoot. Zijn excentriciteit contrasteert fijn met de afgeborstelde kop van Armie Hammer, maar komt weinig subtiel over en verhindert een dieper inzicht in een artistiek proces. Bovendien dreigt de film repetitief te worden in het benadrukken van de vertraging die het werk opliep.
Verdienstelijke maar wat oppervlakkig drama over het artistiek proces
Visueel wint de film aan impact door grijs te laten domineren, maar dat aspect roept ook een zekere eentonigheid op, zeker omdat we bijzonder veel tijd op dezelfde locaties doorbrengen. De beperkingen van het budget lieten duidelijk ook niet toe dat er veel op verplaatsing werd gefilmd. In de pogingen een geloofwaardige set te creëren, ging misschien ook wat subtiliteit verloren en had wat Europese nuchterheid op zijn plaats geweest. Dat de camera vaardig zijn weg vindt doorheen het volle atelier van Giacometti, verdient dan weer een pluim.
Al bij al is dit een verdienstelijk, maar te oppervlakkige drama dat kan fungeren als kennismaking met de kunstenaar maar toch wat stereotiep inzoomt op de worsteling met de muze.
Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de