Den Skyldige
Genre: Pschologische thriller
| Duur: 1u25 | 2018 | Release: 1 Januari 2018 | Land: Denemarken | Regie: Gustav Möller | Cast: Jakob Cedergren
Hoe efficiënt kan een film zijn waarin niets te zien is? In deze Deense psychologische thriller volgen we de ontvoering van een jonge vrouw door de oren van een agent die in de noodcentrale werkt. Binnen de beperkingen van deze opzet weet Den Skyldige voor een intens sfeertje te zorgen.
Het is niet helemaal van harte dat Asger Holm noodoproepen beantwoordt. We komen geleidelijk aan te weten dat hij in afwachting van een gerechtelijke uitspraak niet de straat op mag. Wanneer hij een oproep binnenkrijgt van ene Iben, die belt vanuit een auto waarin ze niet uit vrije wil plaatsnam, schiet Asger in beschermmodus. Hij bijt zich meteen vast in de zaak.
Deze anderhalf uur durende beklemmende prent speelt zich volledig af aan Asger’s bureau. We ervaren de geloofwaardige gebeurtenissen helemaal vanuit zijn standpunt, waarin zijn mogelijkheden om in te grijpen beperkt zijn. De inschattingen en interpretaties die hij van de situatie moet maken, enkel door telefoongesprekken, houden enorme risico’s in.
Niet alleen weet Den Skyldige zich zo als beklijvend, realistisch drama te ontwikkelen, we krijgen ook een portret van een man die misschien ooit uit idealisme wetshandhaver werd maar de pedalen wat kwijtraakte onderweg. Elke dag de onderbuik van de samenleving induiken, werkt op den duur wellicht slopend. Wanneer één van de gesprekspartners op een bepaald moment aanklaagt dat er nooit iemand was om te helpen, biedt deze film zelfs nog reflecties op onze schijnbaar goed gestructureerde, maar in werkelijkheid falende welvaartsstaat.
Ondanks de beperkingen van de opzet houdt deze prent de kijker vast tot het eind.
Acteur Jakob Cedergren is een enigszins vertrouwd gezicht voor wie van Scandinavische cinema houdt, al doet zijn naam wellicht geen belletje rinkelen. De acteur uit o.a. Submarino en Terribly Happy is erg geloofwaardig als doorsnee agent, een mens die ondanks goede bedoelingen ook wel eens faalt en daar moet leren mee omgaan.
Veel visuele allure vraagt een fatsoenlijk uitgewerkte plot eigenlijk niet. Debuterend cineast Gustav Möller trekt zich dus meer dan behoorlijk uit de slag met een verhaal dat monotoon en weinig dynamisch had kunnen zijn maar je nu heel snel voor het scherm gekluisterd houdt.
Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de