It Comes at Night

Genre: Horrordrama | Duur: 1u31 | 2017 | Release: 28 Juli 2017 | Land: VS | Regie: Trey Edward Shults | Cast: Joel Edgerton, Christopher Abbott, Carmen Ejogo, Riley Keough, Kelvin Harrison Jr.

It Comes at Night volgt het bekroonde debuut Krishna op van de jonge filmmaker Shults en meteen profileert die zich voor een breder publiek als regisseur om in de gaten te houden. Deze horrorprent getuigt immers van een meesterlijke sfeerschepping en doordachte visuele stijl.

 

Shults doet daarbij gigantisch veel met heel weinig. Een handvol acteurs, een geïsoleerd huis, een uitgestrekt bos en dat is het zowat. Wie of wat een bedreiging vormt voor de groep, is niet helemaal duidelijk, al lijkt een ziekte de mensheid uit te roeien en lijkt de beschaving ten einde gekomen te zijn.

De filmmaker haalt alles wat hij kan uit deze setting. De uitgekiende beeldvoering en knappe montage laten alles in het huis benauwd aanvoelen. De smalle gangen, de dichtgetimmerde ramen, de flauwe lampen, de houten wanden en vloeren, … elk deel van het decor draagt bij tot een ongemakkelijke, beklemmende sfeer. Wanneer we de personages naar buiten volgen, leidt dat helaas niet tot ademruimte. Ook het bos voelt benauwend, zelfs angstaanjagend aan.

In enkele droomscènes zoekt deze prent echte gruwel op maar voor het overgrote deel bezorgt It Comes at Night zijn publiek kippenvel door vooral heel veel niét te tonen. In het horrorgenre blijkt het onthouden van informatie aan de kijker meestal het effectiefst. Door wie of wat de hoofdfiguren ook in het nauw gedreven worden, zolang we dat niet te zien krijgen, zit je met zweet in de handen en een hevig bonzend hart toe te kijken.

Benauwend horrordrama van een veelbelovende jonge filmmaker.

Uiteindelijk blijkt in deze dystopische thriller echter het gevaar vooral in de mens zelf te zitten. De ietwat hysterische afloop stelt de op sensatie en spooky toestanden beluste kijker weliswaar teleur, de makers weten hun prent wel een niveau hoger te tillen door het realiteitsgehalte voorop te stellen en het menselijke aspect van het verhaal uit te diepen.

Fijn gegriezel dus, maar finaal is de film vooral een overlevingsdrama waarin de mens zelf zijn ergste vijand is en pas op de tweede plaats een eng kampvuurverhaal. We onthouden echter vooral dat de filmmaker talent heeft en we graag meer van hem willen zien. 

Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De jonge familie wil weer vertrekken maar Paul is als de dood dat hun kind ziek is en er ontstaat een worsteling. Uiteindelijk doodt Paul het gezin van Will. Maar voor zijn eigen zoon zou dat wel eens te laat kunnen zijn.