The Loft
Genre: Thriller
| Duur: 1u44 | 2014 | Release: 15 Oktober 2014 | Land: VS | Regie: Erik Van Looy | Cast: Wentworth Miller, Matthias Schoenaerts, Karl Urban, James Marsden, Rhona Mitra, Rachael Taylor
Dat de Amerikanen in de conceptthriller Loft reden tot een remake zagen, hoeft niet te verbazen. Zowel scenarist Bart De Pauw als regisseur Erik Van Looy dwepen met de Amerikaanse cinema en leverden een glossy, in een vermakelijke pitch samen te vatten whodunit af die eerder ook al door de Nederlanders herwerkt werd. Van Looy en producente Hilde Van Laere staken zelf de oceaan over om hun eigen film in Hollywood opnieuw in te blikken.
Dat De Pauw wegens Amerikaanse regelgeving geen credit als scenarist kreeg, is niet alleen jammer voor hem, het slaat ook nergens op als je al snel vaststelt dat deze nieuwe versie vrijwel identiek is aan het origineel. Dat betekent dat we ook nu weer van een inventief kluwen van verdachtmakingen, verraad en complotten kunnen genieten. Zelfs de namen van de personages zijn meestal gewoon wat 'veramerikaanst'. Het wijst op de sterkte van het oorspronkelijke script en het talent van De Pauw om filmisch te schrijven.
In het Vlaams klonken heel wat van de spitsvondige oneliners echter een stuk natuurlijker. Of ligt dat toch aan het feit dat James Marsden, Karl Urban en Wentworth Miller hun dialogen maar stroef en houterig uit de hoek komen en dus gewoonweg nergens het niveau bereiken van Koen De Bouw, Filip Peeters en Bruno Vanden Broecke? Dat The Loft geen prestigieuze Hollywoodproductie is, valt dus jammer genoeg toch af te lezen aan de teleurstellende cast. Eric Stonestreet vat zijn personage een stuk beter, Matthias Schoenaerts zien we precies hetzelfde doen als in de eerste versie.
Dat The Loft geen prestigieuze Hollywoodproductie is, valt jammer genoeg toch af te lezen aan de teleurstellende cast
Ook de vele belangrijke vrouwenrollen worden ingevuld door telegeniek maar karakterloos volk. Of moeten we misschien tot de conclusie komen dat het scenario gewoonweg niet over erg uitgewerkte personages beschikt en het de prima Vlaamse acteurs waren die het origineel echt tot leven brachten? Terzijde: de Australische Isabel Lucas, die de rol van Marie Vinck overneemt, mag dan al de natte droom van menig Amerikaans man voorstellen, wij zagen een levend skelet dat niet zou misstaan in een zombiefilm.
De onovertroffen Nicolas Karakatsanis (The Drop, Welp), die The Loft als visitekaartje kon gebruiken om in de VS aan de slag te blijven, verwerpt resoluut de gladde, contrastrijke look van Loft. Hij creërt heldere, ademende beelden en past zijn typische stijl dus aan zonder de prent al te gelikt te laten overkomen. De kenmerkende Van Looy-tracking shots maken de film opnieuw dynamisch maar ook wat goedkoop. Dit zijn haast standaardcameravoeringen, zeker in dit genre. De nadrukkelijk aanwezige muziek is daarnaast nog een element die de film moet helpen categoriseren als thriller. Visueel-technisch is The Loft een onpersoonlijk product dat volkomen voldoet aan vooropgestelde normen.
Loft was in 2008 nieuw, fris en speels. The Loft is daarentegen respectabel, braaf bandwerk - met minder stoute grapjes en minder bloot. De betrokken Vlamingen hoeven zich weliswaar nergens voor te schamen, maar dat mag de oprechtheid van ons oordeel niet beïnvloeden: echt sterke cinema is dat niet.
Sven De Schutter Helemaal (niet) akkoord? Lees de