Blue Ruin

Genre: Misdaaddrama | Duur: 1u30 | 2013 | Release: 5 Juli 2014 | Land: VS | Regie: Jeremy Saulnier | Cast: Macon Blair, Devin Ratray, Amy Hargreaves

Dakloze Dwight leeft uit vuilnisbakken en slaapt in zijn ‘blue ruin’ van een Pontiac. Maar blijkbaar heeft hij ook vrienden en sympathisanten, zoals de flik die hem toefluistert dat een hem bekende moordenaar uit de gevangenis is losgelaten. Zonder nadenken gaat Dwight er als een bezetene achteraan en ruimt zijn vijand zelfs uit de weg, veel vroeger dan verwacht. Maar dat blijkt een Pyrrhusoverwinning. Zijn moord komt hem duur te staan. Geweld brengt geweld voort en pistolen, messteken en andere vleeswonden blijken pijnlijker dan in de gemiddelde Hollywoodfilm.

 

Deze puike independent start met een fish out of water, een haveloze zwerver die als Jean Renoirs Boudu (sauvé des eaux) of Denis Lavants idiot savant (Tokyo, Holy Motors) de psyche van meer aangepaste burgers overhoop haalt. Tot die insteek plots kantelt en Dwight niet blijkt te zijn wie de kijker dacht. Die switch en de supersnelle afhandeling van zijn eerste queeste zijn lang niet de enige verrassingen van deze originele en vaak donker grappige thriller.

De bange maar bezeten protagonist, schitterend neergezet door executive producer Macon Blair, steelt bijna elke scene. De lawine van geweld die volgt op zijn openingsmoord vergt veel snelle beslissingen en Dwights tactische skills zijn niet bijzonder ontwikkeld – Jason Bourne he is not. Regisseur Saulnier fungeerde meteen ook als DOP en plakt zijn camera dicht op het bleke vel van zijn antiheld terwijl die het hoofd probeert te bieden aan steeds extremer omstandigheden.

Een originele en vaak donker grappige thriller vol verrassingen.

Dat zorgt voor stevige spanning, beloond met de FIPRESCI prijs in Cannes en bekroningen van Hawaii tot Marrakech. In essentie een tot (veel) hoger niveau getilde B-film met genoeg intelligentie en ironie om de slotfilm van Offscreen 2014 te worden, die weliswaar eerder al te zien was op Film Fest Gent 2013.

Jan Sulmont Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien