The Sentinel

Genre: Thriller | Duur: 00 min. | Release: 6 September 2006 | Land: VS | Regie: Clark Johnson | Cast: Michael Douglas, Kiefer Sutherland, Eva Longoria, Kim Basinger, Martin Donovan

Na enkele magere jaren, slechts gespijsd van eerder bedroevende komedies als The In-Laws en It Runs In The Family doet Michael Douglas wat velen hem hebben voorgedaan in noodsituaties: op zeker spelen. In The Sentinel geeft Douglas op routineuze wijze gestalte aan Pete Garrison, een voor het Witte Huis werkende geheim agent die ooit een kogel voor president Reagan opving maar zijn schijnbaar onkreukbare reputatie in rook ziet opgaan wanneer hij verdacht wordt van een moordcomplot tegen de huidige president. Garrison beschikt over ruim voldoende bewijzen die tegen deze complottheorie indruisen, ware het niet dat hij hierdoor ook zijn scandaleuze affaire met de First Lady (een uitstekend gecaste Kim Basinger) aan het daglicht zou moeten blootstellen. Overmand door ambivalente gevoelens kiest hij het hazenpad, op de hielen gezeten door zijn vroegere protegé (Kiefer Sutherland) en diens kersverse sidekick (Eva Longoria).



In tegenstelling tot de instinctieve Garrison zweert Sutherlands personage David Breckinridge bij harde bewijslasten en lijkt hij over de twijfelachtige gave te beschikken om zijn emoties abrupt een halt toe te roepen. Deze sobere rol staat dan wel haaks op het karakter van Sutherlands meest tot de verbeelding sprekende rol van de voorbije jaren (die van Jack Bauer in 24). Minder tot de verbeelding sprekend is de wisselwerking met Desperate Housewife Longoria, die in haar eerste kaskraker geen potten weet te breken.



Al dit blockbustergeweld ten spijt is The Sentinel niet het intelligente, uit scherpzinnige intriges opgetrokken en bloedstollend schouwspel geworden dat het poogde te zijn en daar is een simpele verklaring voor: de doorknede sterrencast, het adequate technische departement en het razende tempo waarmee het hele relaas zich voltrekt zijn allemaal behoorlijk indrukwekkend, maar kunnen de flinterdunne verhaallijnen, waarmee S.W.A.T.-regisseur Clark Johnson het moest zien te rooien, niet verdoezelen.



Slechts een ster dus, want, hoe halsstarrig men in Hollywood ook blijft proberen, met een scenario dat slechts even weinig om het lijf heeft als Eva Longoria in onze stoutste dromen, film je jezelf nog altijd geen weg naar het sterrendom.

Sam Roggen Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien