15 Minutes

Genre: Thriller | Duur: 2u00 | Release: 11 April 2001 | Land: Duitsland, VS | Regie: John Herzfeld | Cast: Avery Brooks, Kelsey Grammer, Edward Burns, Robert De Niro

Big Brother, Pop Stars, De Mol, maar ook alle docusoaps zoals 'Het Leven zoals het is' of reality tv à la Rescue 911, Noodgevaar, etc... Terwijl de maatschappij individualistischer wordt, worden de media steeds intiemer lijkt het wel.

Al van bij de uitvinding van de camera gedroegen mensen zich anders wanneer ze dachten in beeld te komen, en steeds meer lijkt het erop dat mensen zich ook anders gaan gedragen om ervoor te zorgen dat ze in beeld komen.



En dan denken we niet alleen aan terroristische organisaties die zonder de media nauwelijks bestaansredenen hebben of al die mensen die bereid waren zich in het Big Brother huis te laten bespieden (meer dan 10.000 kandidaten dacht ik) om toch maar wat aandacht te krijgen. Neen, wie weet worden we allemaal wel zo geobsedeerd dat, om media-aandacht te verkrijgen, we onze persoonlijkheid volledig aanpassen.



Zoals Oleg en Emil, twee Oost-Europese criminelen (uiteraard, er bestaan er geen ander) die een bezoekje brengen aan hun kompaan in de USA. Ooit hebben ze met z'n allen een bank overvallen of zo en enkel Oleg en Emil werden gevat. Ze willen nu wel hun deel van de koek hebben. Helaas, helaas heeft de kompaan alles al gespendeerd en voelt Oleg zich bijgevolg genoodzaakt om hem en zijn vriendin zo'n beetje gruwelijk te vermoorden. De moordpartij wordt gefilmd door Emil, een simpele kerel, die het absoluut wil maken als Hollywood regisseur.



En nadat ze doorhebben dat iemand hen gezien heeft en ze op termijn wel tegen de lamp zullen lopen beslissen ze de media te gebruiken om hun daden te 'verklaren'. Het is immers geen geheim dat de media uiteindelijk bepalen wie al dan niet schuldig is. Als je maar een voldoende geloofwaardig jankverhaaltje kan vertellen, gekoppeld aan wat krankzinnigheid en spijtbetuigenissen word je in the land of the free wel vergeven.



Om de nodige media-aandacht te krijgen zullen ze wel eerst een spektaculaire ergo gruwelijke daad moeten stellen, op tape natuurlijk. Spanning en sensatie !



Het meest opvallende aan de film is uiteraard Robert De Niro, die Eddie Flemming, een al evenzeer door de media geobsedeerde, succesvolle politie-inspecteur speelt. Zoals we het van hem gewend zijn doet hij zijn taak voorbeeldig. Net zoals iedereen trouwens. Enfin, wanneer je tenminste de acteerprestaties van de twee Oost-Europeanen, die de grens tussen grappig, krankzinnig, sympathiek en geloofwaardig aftasten, slikt.



De gekheid van de media wordt goed in beeld gebracht door de soms originele regie van de vrij onbekende John Herzeld, soms vervalt hij echter in clichés. De film is dan ook niet slecht, vooral in het tweede gedeelte zit het tempo er goed in. Maar de combinatie thriller/komedie doet de geloofwaardigheid niet veel goed, en ook de helaas talrijke momenten waar de Dolby muziek in een schrikwekkende TADATADAA de oren van uw lijf blaast, maakt deze film toch verre van een topper.

Voor de communicatiewetenschappers onder ons !

Frank Moens Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eddie Flemming wordt vermoord terwijl Emil alles opneemt. De twee verkopen dan het cassetteje aan een fait divers programma en Oleg pleit onschuldig en weet de media zoals hij plande goed te bespelen. Uiteindelijk wordt hij ontmaskerd en samen met Emil doodgeschoten door de brandweerinspecteur.