Filmfestival Edinburgh 2009
Cannes. Venetië. Berlijn. Festivals die overlopen van sensatiegeile persmuskieten en machiavellistische agents die de martkt afschuimen op zoek naar nieuwe crowdpleasers. Een lauwe snee pizza voor 5 euro en security die de modale man met alle nodige middelen op afstand houdt. Het triumviraat der Europese filmfestivals blijft een snoepwinkel, waarbij het gewone publiek steevast met de neus op gesloten deuren botst.
Palmares:
Audience Award: The Secret of Kells (Tomm Moore)
Best New British Feature: Moon (Stuart Fenegan en Duncan Jones)
Best Feature Documentary Award: Boris Ryzhy (Aliena Van Der Horst)
Best New International Feature: Easier with Practice (Kyle Patrick Alvarez)
Best British Performance: Katie Jarvis in Fish Tank (Andrea Arnold)
New Director's Award: Cary Fukunaga voor Sin Nombre
Heel anders gaat het eraan toe in Edinburgh, waar tussen 17 en 28 juni dit jaar voor de 60e maal het plaatselijke filmfestival plaats vindt. Het festival werkt zich niet alleen in de kijker omwille van zijn publieksvriendelijkheid, maar ook zijn lanceerplatform voor toekomstige filmhits lokt kijkers. Het was immers hier dat Hunger en de Zweede vampierenfilm Let The Right One In hun première kregen. De mond aan mond reclame deed de rest. Net als het filmfestival van Gent is dit een festival waar het programma een lappendeken is van genres en stijlen. Zo staan Amerikaanse road-movies, Europese arthousehorror en Australische claymation broederlijk naast elkaar in de programmagids. De kans is zelfs groot dat de filmhit van volgend jaar nu nog als een illustere titel ergens op de achterpagina van de festivalcatalogus prijkt.
Het festival gaat dit jaar van start met Away We Go van de Brit Sam Mendes, die amper 5 maanden na Revolutionary Road een nieuwe film aflevert. Het scenario van het echtelijke koppel Dave Eggers en Viola Davis handelt over een jong koppel dat voor het eerst in verwachting is en op zoek is naar een plaats om zich te settelen.Voorts op het programma: Fish Tank, Andrea Arnolds opvolger van haar alom geprewen debuut Red Road en Moon, een sci-fi komedie van de hand van Duncan Jones (de zoon van David Bowie). Ook het Amerikaanse Humpday, dat op het voorbije filmfestival van Sundance de Special Jury Price kreeg, lokt ongetwijfeld volle zalen. Controverse komt uit Deense hoek. Lars von Trier, provocateur van het eerste uur, drijft immers zijn demonen uit met Antichrist, een film die op het laatste nippertje aan het programma werd toegevoegd.
Voorts heeft het festival dit jaar veel interessante gasten op haar gastenlijst staan. Zowel Sam Mendes als Darren Aronofsky komen toelichting geven bij hun oeuvre en doen hun toekomstige filmplannen uit de doeken. Shane Meadows (This is England) stelt niet alleen zijn jongste film Le Donk voor, maar zal ook een masterclass geven in low budget filmen en ook Roger Corman, van wie dit jaar een retrospectieve loopt, komt vertellen over zijn carrière.
We kunnen u blijven vertellen over het aardig gespijsde programma waarmee het langst lopende filmfestival ter wereld dit jaar uitpakt. Interessante avant-premières, leerrijke workshops en mooie wandelingen langs memory lane met een handvol interessante retrospectieven. Als u de navelstaarderij en de drukte van dat prestigieuze filmfestival aan de Franse Côte d'Azur wilt negeren, dan biedt het filmfestival van Edinburgh een waardig alternatief. Het authentieke karakter van de Schotse hoofdstad is natuurlijk mooi meegenomen. Wij bieden u binnen twee weken alvast een terugblik.