Filmfestival Brussel 2007
Update: palmares Juryprijzen Iris Prijs van de Beste Film : California Dreaming (endless) Prijs van de Beste Vertolking : Ishka's Journey (Mária Varga & Rózsika Varga & Marian Ursache) Publieksprijs : California Dreaming (endless) RTBF TV Prijs van Beste Film : Death of a President Canvas TV Prijs van Beste Film : California Dreaming (endless) Be TV Prijs voor Beste Film : Death of a President Prime Prijs van Beste Film : The Art of Crying Ondertussen is het vernieuwde Filmfestival van Brussel alweer aan zijn vijfde editie toe. De focus van de festivalcompetitie ligt nog steeds op jong Europees talent. Enkel eerste of maximum tweede langspeelfilms kunnen deelnemen. Vanzelfsprekend biedt dit een unieke kans om films van jong talent te gaan bekijken die niet snel vertoond worden in de bioscoop. Maar het festival is sinds vorig jaar ook weer wat groter geworden dankzij de openluchtvertoningen en de link met de l?Âge d?Or-prijs van het Filmarchief. Een blik op de programmaonderdelen. De Europese competitie In de jury vinden we als Belgische vertegenwoordigers Marie Kremer en Kris Cuppens. Ze worden bijgestaan door Camille Natta en Olga Kurylenko, twee jonge actrices. Zij moeten hun oordeel vellen over 14 films van jonge Europese filmmakers. Zo is er het langspeeldebuut van Micha Wald, Voleurs de Chevaux, tevens de enige Belgische deelname in Cannes dit jaar. De film speelt zich af midden negentiende eeuw waar twee broers zich inschrijven bij het Kozakkenleger. Een heel andere thematiek dus dan de hilarische kortfilm Alice et Moi waarmee hij nationaal (Plateuaprijs) en internationaal succes scoorde (onder andere de publieksprijs op Clermont-Ferrand). (Een interview met Micha Wald over zijn nieuwe film vind je hier) In de competitie zitten voor de rest geen Belgische producties behalve de Duits-Belgische coproductie Madonnen, over een meisje dat zwanger wordt van een soldaat. Wat opvalt in de selectie, die erg diverse genres omvat gaande van melodrama tot zwarte komedie, is de vernieuwde aandacht voor politiek in de cinema. En meer specifiek het gebruik van docudrama?s en mockumentaries die niet alleen inhoudelijk maar ook vormelijk de grenzen van feit en fictie in vraag stellen. Zo kan je de controversiële film Death of a President gaan ontdekken waarin de moord op president Bush en de chaos die erop volgt geënsceneerd wordt. Een iets minder spectaculaire maar meer genuanceerde visie over de rol van de media op de politiek krijg je in de Deense mockumentary AFR, een fictieve reconstructie van de moord op een Deens minister door een anarchistische jongere. Deze satirische deconstructie van mediabeelden kreeg alvast erg lovende kritieken. Een derde film die we bij deze groep van politieke docudrama?s kunnen rekenen is California Dreaming (endless). De regisseur overleed tijdens de montagefase en uit respect werd de film in zijn onafgewerkte versie behouden. De film vertelt het verhaal van een stel Amerikaanse soldaten die in een klein Roemeens dorpje stranden, hij won op het Festival van Cannes de Grand Prix in de categorie Un Certain Regard. Andere potentiële aanraders zijn The Art of Crying een tragi-komische film lichtjes in de stijl van Todd Solondz over een disfunctionele familie met een suïcidale vader, A Man?s Job over een man die gigolo wordt om zijn gezin te kunnen onderhouden of de Franse psychologische noirfilm Nos Trouvailles. Avant-premières Buiten competitie worden zeven films in avant-première vertoond. De openingsfilm Reprise van Joachim Trier gunt ons een blik in het leven van twee jonge schrijvers/vrienden aan de hand van een onconventionele vertelstructuur vol flashbacks die op ingenieuze wijze gemonteerd is. Een andere tip is het door de critici bijzonder goed onthaalde en door The Guardian tot beste Britse film van het jaar uitgeroepen London to Brighton, dat verfrissing brengt in het genre van de misdaadfilm die ondertussen al iets te veel uitgemolken werd volgens de hippe Lock, Stock formule. Het productiehuis van de Dardennes (Films du Fleuve) leverde steun voor de Frans/Belgisch/Algerijnse coproductie Mon Colonel van Laurent Herbiet. Het scenario van deze controversiële film is van de hand van niemand minder dan Costa Gavras. Verwacht u dus aan een kritische blik op het koloniale verleden van Frankrijk in Algerije. Met Olivier Gourmet in de hoofdrol van kolonel Duplan! Jurylid Marie Kremer speelt ook een rol in deze film. Revelaties In dit programmaonderdeel wordt aandacht besteed aan films die op vernieuwende wijze met het medium omgaan. Zo is er de multiple protagonist film La Vraie Vie est Ailleurs over een groep individuen die een trein nemen vanuit Genève naar verschillende bestemmingen. Of Body Rice, een atypische maar erg intens en origineel in beeld gezette tienerfilm over een heropvoedingskamp in een woestijnachtig gebied in Portugal. Filmvondsten Dankzij de samenwerking met de Filmvondsten van het Filmarchief, sinds vorig jaar, valt er naast Europese film werk van over de hele wereld te ontdekken. De l?Âge d?Or prijs wordt uitgereikt door het Koninklijk Belgisch Filmarchief aan een film die opvalt door zijn originaliteit. Het gaat veelal om kleine onbekende pareltjes die niet in België verdeeld werden. Onze favoriet is alvast het compleet geschifte maar hyperoriginele Brand Upon the Brain! van de geschifte Canadese cineast Guy Maddin. Openluchtvertoningen Ook nieuw sinds vorig jaar waren de openluchtvoorstellingen op het Heilig-Kruisplein. Die lokten heel wat volk en de formule wordt dus hernomen: gratis en voor niets krijgt u er enkele hoogtepunten uit de Europese cinema te zien. Op het programma staan onder andere Any Way The Wind Blows, Ça Rend Heureux van Joachim Lafosse, Les Convoyeurs Attendent met Benoît Poelvoorde, maar ook klassiekers als Ascenseur pour l?Echafaud.