A Clockwork Orange

Genre: Thriller | Duur: 2u16 | 1971 | Release: 1 Januari 1971 | Land: VS | Regie: Stanley Kubrick | Cast: Malcolm McDowell, Patrick Magee, Michael Bates, Warren Clarke, John Clive | Scenarist: Stanley Kubrick

A Clockwork Orange is misschien wel Kubricks meest controversiële film. Tot 2002 was de film zelfs verboden in Groot-Brittanië, wat wil zeggen: geen vertoningen op televisie of in de bioscoopzaal. Vandaag is dit verbod niet te begrijpen maar anno 1971 was dat wel anders. We zien het verhaal van Alex Delarge. In het begin van de film zien we hoe Alex samen met zijn vrienden te tijd verdrijft. Ze doen dit op een gewelddadige manier.

In de openingsscène zien we al meteen hoe Alex en zijn gang een dakloze verrot slaan op de tonen van Singin' in the rain. De favoriete hangout van de heren is een melkbar. Wanneer Alex en zijn vrienden echter bij een vrouw inbreken met de bedoeling haar te verkrachten loopt het fout. De politie kan Alex inrekenen nadat hij de vrouw de kop in slaat met een gigantische keramieken penis. Alex is echter een recidivist, wat ook algemeen bekend is. Hij is dan ook de geknipte persoon voor een nieuw experiment waarbij de geweldenaar tot inkeer moet komen.

 

A Clockwork Orange is ook vandaag nog brandend actueel. Kubrick weet een sfeer te scheppen waarbij je een ongelooflijke sympathie blijkt te ontwikkelen voor Alex en zijn daden. De manier waarop de verkrachtingen in beeld komen, is eerder lachwekkend dan dramatisch. En dat is nu net de sterke kant aan deze film. Kubrick toont duidelijk aan dat een beeld meer kan zeggen dan duizend woorden, combineer die twee en je maakt van een moordenaar een held.

Het valt ook op hoe de misdadiger in deze film in het wit gekleed is. Ook de scènes in de melkbar associëren de misdadiger met wit. Volgens de regels van het cliché is zwart de kleur van de crimineel, hier is de crimineel gekleed in het wit als was hij een held. De held krijgt in de loop van de film een gruwelijke behandeling om zijn "ziekte" te genezen. De scènes waarin we de brainwashing van Alex te zien krijgen, zijn memorabel.

Vooral de combinatie van muziek en beeld in deze film is uniek. Zo heeft Alex een voorliefde voor Beethoven en meer bepaald de negende symfonie. De manier waarop die te horen is bezorgt je echter rillingen over de rug. De geweldige combinatie van muziek en beeld is dan ook een kenmerk van Kubrick. Denken we maar aan 2001: A Space Odessey of aan de laatste Kubrick, Eyes Wide Shut.

A Clockwork Orange is misschien wel Kubricks meest controversiële film.

A Clockwork Orange is een opeenstappeling van seks en geweld. De film laat niemand koud en vormt voor vele filmmakers zeker ook een voorbeeld. Zo bijvoorbeeld C'est Arrivé Pres de Chez Vous, een film die meermaals doet denken aan deze klassieker.

Bruno De Fraine Helemaal (niet) akkoord? Lees de

Let op: wanneer u verder gaat zit de kans er dik in dat het einde van de film verklapt wordt met alle gevolgen voor uw filmervaring vandien.

ik wil mijn pret bedorven zien