Offscreen 2012
U houdt van vreemde, half van de pot gerukte filmpjes die hardnekkig buiten de lijntjes kleuren? U vindt al jaren dat de betere spookhuisfilm niet eindigt bij het nochtans lang niet onaardige Paranormal Activity? U wil, haast als een kleuter die voor het eerst Halloween viert, telkens opnieuw van kop tot teen verrast worden wanneer de lichten in de zaal uitfloepen? Niet verder zoeken: het meer dan fijne Brusselse Offscreenfestival haalt voor zijn jubileumeditie werkelijk alles uit de kast en verheft zodoende het vogelvrije adjectief 'excentriek' voor de vijfde keer tot een way of life die zich rechtstreeks van het witte doek in uw hersenpan boort.
Zo hoort u in de sectie Offscreenings, een eigenzinnige selectie van ongewone, onuitgegeven of nieuwe films, toch enkele cinefiele pareltjes met rode stip in uw agenda aan te duiden. Naast de surrealistische openingsfilm Keyhole, een gedurfde combinatie van gangsterfilm en arthouse spookhuiscinema die helaas zo hermetisch is als een gezinsverpakking Imodium, lopen wij alleszins meer dan warm voor de documentaire David wants to fly. Regisseur David Sieveking zocht immers, omwille van een hardnekkige writer's block, zijn heil in transendentale meditatie en levert meteen een striemende aanklacht af tegen de geldklopperij van halve en hele sekte-achtige organisaties waarbij zelfs de grote David Lynch -ook al een fan van deze meditatievorm- niet gespaard wordt. Dolletjes! Tenslotte belooft het Amerikaanse The Room van Tommy Wiseau -een regisseur met de ambitie van een Orson Welles maar slechts het talent van Ed Wood- dé campfilm van heel het festival te worden. Niet te missen!
In het onderdeel Shortscreen, de kortfilmselectie van het festival, toont de organisatie een selectie van de beste en vreemdste films van 2011. Speciale gaste in dit onderdeel is Suzan Pitt, een Amerikaanse animatiefilmster die vanaf eind jaren zeventig naam maakte doordat haar kortfilm Asparagus vertoond werd als voorfilm van -daar hebben we hem weer- David Lynch' Eraserhead. Hou de festivalwebsite in het oog want er zijn ook heel wat Belgische kortfilmers die hun kleinood zelf komen voorstellen.
Ha, u denkt dat uw huis/flat/kamer een ondoordringbare vestiging is, uw hoogstpersoonlijke stekje waar u zich kan verschuilen voor de boze buitenwereld? Think again! Het uigebreide onderdeel Home sweet home belooft u namelijk de stuipen op het vege lijf te jagen met een rist aan klassieke, gotisch geïnspireerde spookhuis/horrorfilms zoals The Changeling, Robert Wise zijn onovertrefbare The Haunting en Stanley Kubricks sublieme Stephen King-verfilming The Shining. Ook de selectie aan zogeheten 'Home invasion'-films, een exponent van de grindhouse-cinema uit de jaren zeventig waarbij onbekenden een onschuldige burger zijn huis binnenbreken en zijn gezin aan allerlei sadistische spelletjes onderwerpen, biedt u, met titels als Death Weekend en vooral de originele Texas Chainsaw Massacre uit 1974 niet meteen garantie op een ontspannen nachtrust.
Nog meer verontrustende cinema? Wat denkt u van de onbetwistbare horrorklassieker Cannibal Holocaust, zeg maar de blauwdruk van de later zeer populaire mockumentaries die steevast gepresenteerd worden als found footage-materiaal (zie ook The Blair Witch Project, Cloverfield en Paranormal Activity). Je zou haast vergeten dat de regisseur van Cannibal Holocaust, de Italiaanse Ruggero Deodato, nog meer verrassende, vaak shockerende films op zijn palmares heeft staan -de geknipte gast dus voor Offscreen 2012.
Dat er tenslotte ook nog een uitgebreide hommage aan de Italiaanse regisseur Umberto Lenzi -noem hem gerust de Italiaanse B-filmversie van Hitchcock- op het programma staat, er ook enkele concerten op diverse locaties doorgaan en de organisatie in de reeks Cineketje zelfs drie woordloze kortfilms voor kinderen vanaf 6 jaar vertoont, dat alles en zoveel meer leest u hier. Voor een al dan niet gezonde portie horror, cult, camp, surrealisme en kippenvel als een berglandschap dient u de komende weken dus simpelweg in onder meer Cinema Nova -met stip de leukste alternatieve bioscoop van Brussel- te gaan kamperen. Wel nadien niet komen klagen dat uw zenuwen zo strak gespannen staan als een stel pianosnaren.