GENT 2002 - 29ste Filmfestival van Vlaanderen - Gent

Van 8 tot 19 oktober wordt Gent weer een broeiende cinefielenbrij. Het 29ste internationale Filmfestival van Gent vindt dan plaats en gedurende die 11 dagen kunnen cinemaliefhebbers proeven van meer dan 200 films van over de hele wereld. Het sterk gevarieerde programma brengt ons een aantal films (waaronder tal van bekende Amerikaanse producties) die na het festival een normale bioscooprelease krijgen. Maar heel wat films zijn slechts éénmalig op het grote scherm te bewonderen, en voor de filmliefhebber is het een genoegen hierin naar pareltjes te zoeken.

Het programma is zoals gewoonlijk verdeeld in diverse categorieën. In Officiële Selectie worden 12 films vertoond die meedingen naar de Grote prijs van de Vlaamse Gemeenschap. Een internationale jury, onder voorzitterschap van operadirecteur Gerard Mortier, en waarin ondermeer actrice Chris Lomme en auteur Adriaan Van Dis zetelen, mag verder ook prijzen uitreiken voor Beste Muziek, Beste Scenario en Beste Regisseur. Over de films die in aanmerking komen voor deze prijzen, lees je meer elders op deze pagina. De Officiële Selectie bestaat verder nog uit een groot aantal films buiten competitie. Andere competities zijn ook de Nationale Competitie voor Kortfilms, de ACE Competitie voor Vlaamse Studentenkortfilms en de StuBru Award. Overige secties waarin filmvoorstellingen plaatsvinden zijn ?World Cinema?, ?A Look Apart? en ?Het Geheugen van de Film?. In die laatste categorie wordt hulde gebracht aan 3 legendarische filmmakers: Francois Truffaut, Rainer Werner Fassbinder en Jacques Tati. Je kan er onder andere meesterwerkjes als ?Jules et Jim?, ?La Nuit Américaine? ?Die Ehe der Maria Braun? en ?Les Vacances de Monsieur Hulot? (opnieuw) bekijken. Ook Chaplin?s ?Great Dictator? en ?The Misfits? met Marilyn Monroe zijn klassiekers die op het programma staan. In contrast met deze sectie staat ?World Cinema?, een selectie van recente en nieuwe films die bij ons nog niet eerder te bekijken waren, en waaronder heel wat pareltjes van over de hele wereld. In ?A Look Apart? werden een aantal films samengebracht, veelal debuutfilms, die door hun creatieve stijl of originaliteit opvallen. Het filmfestival van Gent ? editie 29, is op het eerste gezicht geen opvallende uitgave. De openingsfilm, de Belgische film ?Hop? is geen hoogvlieger en mag zelfs een zwakke opener genoemd worden. Voor de slotfilm werd op safe gespeeld, want ?Four Feathers?, van ?Elizabeth?-regisseur Shekhar Kapur, is een epische, groots opgezette, maar ongetwijfeld boeiende film in de traditie van ?Lawrence of Arabia?. Ook niet écht veel grote namen in Gent. Juliette Binoche en Jean Reno, twee uitstekende Franse acteurs, zijn gasten met klinkende namen. Maar de dosis glamour die hun komst aan het festival verleent, is opvallend kleiner dan die van Morgan Freeman of Sandra Bullock enkele jaren geleden. Ook de (stokoude) Franse actrice Jeanne Moreau, die ooit onder de regie van Truffaut, Fassbinder en zelfs Orson Welles werkte, zal er bij zijn. Tevens is de vrij onbekende Amerikaanse acteur Blair Underwood te gast. Hij komt er Steven Soderbergh?s nieuwste film ?Full Frontal?, voorstellen, waarin naast Underwood ook Julia Roberts te zien is. Nieuw op het festival een uitbreiding van het aanbod filmmuziek. Op de officiële site van het festival kunt u uitgebreid informatie raadplegen over die activiteiten. Ook worden er voor het eerst sinds lange tijd nog eens films vertoond in de filmzaal Capitole. Alle films in officiële selectie in competitie kennen er een vertoning. Verder is er dit jaar een vereenvoudigde prijzenstructuur (met heel wat kortingsmogelijkheden), en is er plaats voor experiment op audiovisueel vlak en performances in de tentoonstellingsruimte Black Box in het Festivaldorp. Hiermee slaat het festival een brug naar andere kunstvormen dan muziek en film, en dat is te bewonderen. Een ander idee dat we wel kunnen appreciëren, is het feit dat de publieksprijs van 5000 euro enkel nog kan gaan naar een film die nog geen distributeur gevonden heeft in België. Zo kan een goede, maar kleinschalige film toch nog een breed publiek bereiken.